۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۷۸۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو راهکار کاهش مصرف برق و حل بحران خاموشی در کوتاه مدت را افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف می دانند؛ راهکاری که در جهان نیز تجربه شده است. حال باید دید هیئت وزیران در این وضعیت و جهت حل بحران خاموشی، چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؛ تصمیمی که می تواند به گامی مهم برای حل بسیاری از مشکلات صنعت برق تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد چندی قبل همایون حائری معاون وزیر نیرو از تصمیم وزارت نیرو برای اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف  از مهر ماه، خبر داد.[۱]

همچنین در جلسه «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» که ابتدای مردادماه در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد.

توافق مجلس و وزارت نیرو بر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف

اما با این وجود تصمیم گیری نهایی در این زمینه بر عهده نهاد دیگری است!

هیئت وزیران مرجع اصلی تصمیم گیری در خصوص تعرفه برق

هرچند این اقدامات را می توان گامی مهم و بسیار اثرگذار در جهت مدیریت مصرف برق قلمداد کرد، اما هیئت وزیران نفش اصلی و کلیدی را در این مسئله ایفا می کند.

بر اساس قانون، اصلاح ساختار تعرفه برق با پیشنهاد وزارت نیرو و با تصویب هیئت وزیران انجام می شود. تاکنون هر بار وزارت نیرو پیشنهاد اساسی برای اصلاح ساختار تعرفه ها مطرح کرده است، توسط هیات وزیران رد و یا حداقل تغییر یافته است.

البته نقش هیئت وزیران حتی بعد از تصویب تعرفه ها نیز همچنان یک نقش کلیدی است. یکی از بارزترین نمونه های این نقش را می توان در ماجرای باطل شدن قبوض برق صادره توسط وزارت نیرو در فروردین سال ۹۳  با دستور شخص رئیس جمهور، به خوبی مشاهده کرد.

تبعات اجتماعی اصلی ترین دغدغه دولت برای اصلاح تعرفه برق

با وجود اینکه حدود ۱۰ درصد از مشترکین پرمصرف خانگی بیش از ۳۰ درصد از برق کشور را مصرف می کنند، اما همچنان قیمت برق این مشترکین به صورت یارانه ای محاسبه می شود.

در حالی که همواره تبعات اجتماعی ناشی از افزایش قیمت برق، دلیل امتناع دولت از پذیرش اصلاح تعرفه ها شده است؛ بررسی های کارشناسی نشان می دهد مشترکین پرمصرف عموما از اقشار مرفه و پردرآمد هستند و واقعی کردن هزینه برق برای این مشترکین تاثیری در وضعیت معیشتی آنان نخواهد داشت. بنابراین این اقدام تبعات اجتماعی چندانی به دنبال نخواهد داشت.

دولت، مهمترین مانع اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق به نفع عموم مردم

اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف نقطه اشتراک تمام مباحث کارشناسی

طی چند هفته اخیر که کشور با بحران خاموشی دست و پنجه نرم می کند، نظرات کارشناسی فراوانی در مورد علل بوجود آمدن این بحران و نیز راهکارهای مقابله با آن بیان شده است. به جرات می توان گفت نقطه مشترک در میان تمامی این نظرات اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف است.

به هر حال باید دید در شرایط حساس کنونی، هیات دولت در خصوص پیشنهاد وزارت نیرو به منظور  اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. تصمیمی که می تواند تبدیل به گامی مهم برای حل بسیاری از مشکلات صنعت برق شود، و یا وضعیت صنعت برق را بدتر نماید.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد کد خبر ۶۰۱۹۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.