۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۷۹۲ ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی
۰

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف حامل‌های انرژی، به ویژه گاز گفت: برای بهینه‌سازی مصرف مشترکین پرمصرف که توان مالی بالایی دارند و تعداد کمی را شامل می‌شوند، لازم است قیمت‌ها بر اساس الگوی پلکانی تا چند برابر افزایش پیدا کند.

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد تعرفه گذاری قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف گفت: یکی از عواملی که باعث شده است در کشور الگوی مصرف در مورد انرژی در بخش صنعتی کشور یا بخش خانگی و تجاری رعایت نشود، ارزان بودن انرژی است. متاسفانه این موضوع در زمینه ناعدالتی در پرداخت یارانه نیز اثرگذار است و چه افرادی که میزان کمی را مصرف می کنند و چه آنهایی که مصرف بالای دارند تقریبا یک قیمت ثابت پرداخت می‌کنند.

استفاده از روش‌های قیمتی برای مشترکین پرمصرف گاز ضروری است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بودجه امسال مصوب شد که برای مشترکین پرمصرف قیمت به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند و به قیمت واقعی نزدیکتر شود که این به عدالت نزدیک است؛ چراکه هرکس بیشتر مصرف کند باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

وی ادامه داد: در بودجه۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه بنا داریم که در زمینه قیمت حامل‌های انرژی برای مشترکان پرمصرف، قیمت مصرف نهایی به قیمت بدون یارانه برسد. قطعا برای کنترل میزان مصرف مشترکان پرمصرف که هم در اقلیت هستند و هم توان مالی بالایی دارند، باید به سمت استفاده از روش‌های قیمتی و سیگنال‌دهی قیمتی برویم که انگیزه برای کاهش مصرف ایجاد کند که در این زمینه تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها بهترین راهکار ممکن است.

نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: این حکم نباید هر سال در بودجه بیاید و بهتر است آن را در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کنیم. اگر دولت در لایحه هفتم توسعه این حکم را پیش بینی نکند ما می‌توانیم در کمیسیون انرژی یا کمیسیون اقتصادی مجلس آن را به لایحه دولت اضافه کنیم.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.