۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۴۸۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی
۰

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ضمن تاکید بر لزوم اصلاح یارانه‌های انرژی گفت: در تعرفه‌گذاری پلکانی هرچه به پله‌های بالاتر می‌رویم تعداد افراد کمتر می‌شود در عوض مصرف، ظالمانه و مسرفانه می‌شود که باید برای این افراد قیمت واقعی تر شود.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به یارانه‌های پنهان انرژی و لزوم اصلاحات در آن بدون فشار به عموم مردم در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ما در کشور تقریباً برابر بودجه عمومی کشور به بخش‌های مختلف یارانه می‌دهیم؛ مثلاً چنانچه بودجه عمومی دولت حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم همین مقدار هم به مردم یارانه می‌دهیم. اینها به غیر از آب و برق است که ما در این موارد ورود نمی‌کنیم. به هر حال موهبتی الهی است که تصمیم به این گرفته شد که به مردم یارانه داده شود ولی نباید از این یارانه به شکل مسرفانه و ظالمانه استفاده کنیم. برای حل این مشکل یکی از راه حل ها استفاده از تعرفه‌گذاری پلکانی است.

استفاده بی رویه پرمصرف ها از انرژی مانع تخصیص اعتبارات عمرانی

این نماینده مجلس ادامه داد: ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، چیزی حدود ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که رقم بالایی است و می شود با این رقم اعتبار بسیاری از پروژه‌ها را پیش برد اما به خاطر استفاده بی‌رویه و خلاف عده‌ای مشخص و پرمصرف در داخل کشور ما اعتبارات عمرانی را باید در این محل هزینه کنیم. در بحث گاز نیز ما هم این مشکل را داریم که عده زیادی از آن بهره‌مند شدند اما یک دهک از جامعه با مصرف بی رویه مثل گرم کردن استخر یا خانه بزرگ خود به توجیه اینکه پول آن را می دهند، استفاده می‌کنند که این قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: دولت باید گاز را استخراج کند و سپس به خانه این مشترکین پرمصرف انتقال دهد و با قیمت رایگان بسوزانند و کشور نیز حالا به مشکل گاز برخورد کرده است و ما نمی توانیم گاز مازاد را صرف صادرات کنیم و حتی در زمستان گاز صنایع را قطع می‌کنیم که این خود به اقتصاد کشور ضرر وارد می‌کند. راهکار برای کنترل این موضوع این است که این افراد به صورت هوشمند شناسایی و جریمه بشوند.

بیگی نژاد در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد تفاوت قیمتی جدی بین مشترک کم مصرف و پرمصرف گفت: من از موافقان طرح تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها هستم به این شکل که هرکسی استفاده بیشتر می کند پول بیشتری بپردازد. در تعرفه گذاری پلکانی هرچه به پله های بالاتر می‌رویم تعداد افراد کمتر می‌شود در عوض مصرف، ظالمانه و مسرفانه می‌شود که باید برای این افراد قیمت واقعی تر شود، ولی واقعیت امر این است که این ابتدای راه است و برای کاهش جدی در مصرف باید تلاش بیشتری صورت گیرد. اما مهم این است که کشور با این قشر به‌ صورت واقعی رفتار می‌کند.

رایگان کردن برق کم‌مصرف‌ها با منابع حاصل از افزایش تعرفه پرمصرف‌ها

عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ یادآور شد: بحث تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بودجه ۱۴۰۱ نیز مانند بودجه ۱۴۰۰ تکرار شده است اما در اینکه قیمت‌ها و پله ها چگونه باشد دست دولت باز است. در آنجا اشاره شده است که دولت باید دید یک دست به همه مردم نداشته باشد و با مشترکان پرمصرف به نحوی برخورد کند. منابع حاصل از افزایش تعرفه پرمصرف ها نیز صرف رایگان کردن مشترکان کم‌مصرف خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای کمبود برق سال ۱۴۰۱ اجرا شده است گفت: ساخت نیروگاه بین ۲ تا ۵ سال زمان می برد. با فرض اینکه ما از امسال شروع به ساخت نیروگاه کنیم تا ۱۴۰۵ ما کمبود برق داریم اما راهکار برای این قضیه کمک مردم است. ما باید به مردم بگوییم که مردم عزیز احتیاج به کمک داریم و شما باید به ما در کاهش مصرف کمک کنید. یک راه دیگر آن این است که با استفاده کنندگان غیرمجاز مانند ماینرها برخورد شود. راه دیگر این است که به صنایع برای نیروگاه سازی کمک کنیم تا تولید برق بیشتر شود. انتظار می‌رود با تصویب طرح حمایت از صنعت برق در اوایل سال بعد مشکلات صنعت برق تا حدودی برطرف شود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.