۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۶۱۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ دسته: انرژی
۰

پژوهشگر و کارشناس ارشد انرژی در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین مانع اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق در کشور، تصمیم گیران هیئت دولت هستند. وزارت نیرو تصویب کننده تعرفه برق نیست، بلکه به دولت پیشنهاد می‌دهد و شورای اقتصادی دولت هر آنچه را که خودش بخواهد، تصویب می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» روز دوشنبه ۱ مردادماه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

توافق مجلس و وزارت نیرو بر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف

برابر سازی قیمت تمام‌شده و قیمت دریافتی از مشترکین پرمصرف

حمیدرضا قریشی پژوهشگر و کارشناس ارشد انرژی در این جلسه گفت: مهم‌ترین مانع اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق در کشور، تصمیم گیران هیئت دولت هستند. وزارت نیرو تصویب کننده تعرفه برق نیست، بلکه به دولت پیشنهاد می‌دهد و شورای اقتصادی دولت هر آنچه را که خودش بخواهد، تصویب می‌کند.

قریشی گفت: وزارت نیرو در اسفند ماه ۱۳۹۵ تلاشی در راستای افزایش تعرفه برق انجام داد و افزایش تعرفه برای مشترکین پرمصرف برق تصویب و اجرایی شد. اما یک ماه بعد، توسط دولت این افزایش قیمت لغو و به حالت قبل بازگشت.

کارشناس حوزه انرژی گفت: در بحث قیمت‌گذاری برق باید رگولاتور داشته باشیم، چون نمی‌شود که هم وزارت نیرو مجری و هم مالک و هم قانون‌گذار و هم قاضی باشد. اما وضع کنونی از این هم بدتر است، زیرا اگر همه قسمت‌ها دست وزارت نیرو بود، حداقل می‌توانستیم از وزیر نیرو مطالبه گری کنیم، اما در شرایط فعلی نرخ تعرفه‌ها، ساختار تعرفه‌ها، قوانین صادرات و سایر قوانین صنعت برق هرکدام را ارگانی جداگانه بر عهده دارد.

حمایت از کم‌مصرف‌ها الگوی جهانی است

قریشی خاطرنشان کرد: با توجه به نمونه‌های جهانی، می‌توان مشاهده کرد که در کلیه کشورها قیمت برق برای مشترکین پرمصرف حداقل برابر با قیمت تمام‌شده محاسبه شده و از مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند حمایت کرده و تخفیف بیشتری می‌دهند. به عنوان مثال در بسیاری از نمونه‌های خارجی تعرفه دو پله اول مصرف را ثابت نگه داشته و تعرفه سایر پله‌های مصرف را افزایش می‌دهند.

این پژوهشگر انرژی گفت: متاسفانه در ایران اگرچه تعرفه برق، پلکانی است، اما شیب افزایش تعرفه اندک می‌باشد و مشترکین پرمصرف بهای تمام شده  برق مصرفی را نمی‌پردازند. به عبارت دیگر کلیه مشترکین، از برق یارانه‌ای بهره می‌برند و این باعث شده است که مشترکین پرمصرف شش برابر کم‌مصرف‌ها یارانه برق بگیرند، یعنی هرکسی که بیشتر برق مصرف کند، یارانه بیشتری دریافت می‌کند؛ این رویه غلطی است که باید اصلاح شود.

مدیریت مصرف همراه با توسعه صنعت برق

قریشی افزود: مدیریت مصرف و توسعه نیروگاه دو مبحث متناقض نیستند، بلکه می‌بایست هم در مدیریت مصرف تلاش بیشتری داشته باشیم و هم توسعه و ساخت نیروگاه داشته باشیم. از آن جهت که کشوری در حال توسعه هستیم و می‌بایست صنایع کشور رشد کنند و میزان صادرات به کشورهای همسایه نیز افزایش یابد، لذا به ساخت و توسعه نیروگاه‌ها نیازمندیم، از طرفی نیز با توجه به رشد شدید مصرف برق به خصوص در بخش خانگی و بد مصرفی انرژی در کشور، لذا می‌بایست در مدیریت مصرف نیز تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی متذکر شد: احداث نیروگاه‌ به خاطر پیک مصرف مشترکین عمدتا خانگی، به صرفه نیست، یعنی اگر بخواهیم هر سال نیروگاه اضافه کنیم آن هم تنها برای تامین برق پیک تابستان‌ها و همزمان ساختار و میزان تعرفه‌ها را ثابت نگه داریم، این روند اقتصادی نیست. اما اگر این نیروگاه‌سازی برای صادرات برق و تامین برق صنایع باشد، ساخت نیروگاه و سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. در انتها نیز می‌توان گفت تولیدکنندگان برق، وزارت نیرو و سایر ارگان‌های تاثیرگذار در صنعت برق، خواستار برابر سازی قیمت تمام شده و تعرفه مصرف‌کننده‌ها هستند، اما تنها مخالف این موضوع، دولت است که به دلایل سیاسی مقاومت می‌کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.