۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۴۳۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

طرح پتروشیمی کرمانشاه که بعد از گذشت ۵ سال تنها ۲۶.۵ درصد پیشرفت داشته است، با دو مسئله مهم تامین مالی و تامین منابع آبی روبروست؛ این دو مسئله راه اندازی و بهره برداری از این طرح را با چالش های جدی مواجه می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد فاز دوم پتروشیمی آمونیاک و اوره کرمانشاه در سال ۱۳۹۲ کلنگ زنی شد. مدیران این طرح در ابتدا برای بهره برداری کامل این پتروشیمی چشم اندازی ۳ ساله متصور شدند؛ اما امروز بعد از گذشت ۵ سال پیشرفت این طرح تنها ۲۶.۵ درصد بوده است.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ شرایط کنونی پتروشیمی فاز دوم پتروشیمی آمونیاک و اوره کرمانشاه گردآوری شده است:

فاز دوم آمونياک و اوره کرمانشاه در سال گذشته تنها ۲.۹ درصد پیشرفت داشته است؛ این در حالی است که با توجه به شرایط کنونی کشور رشد سریع و بهره برداری فوری این پتروشیمی بیش از پیش احساس می شود.

در کشور علاوه بر پتروشیمی کرمانشاه پتروشیمی های دیگری نظیر پتروشیمی زنجان و لردگان نیزوجود دارند که با بهره برداری از آنها ظرفیت تولید آمونیاک و اوره کشور افزایش می یابد.

اهمیت توسعه واحدهای آمونیاک و اوره

خوراک مورد نیاز پتروشیمی های تولید کننده آمونیاک و اوره کشور گاز طبیعی است. با توجه به این موضوع که در دو سال اخیر چند طرح عظیم صادرات گاز طبیعی کشور با مشکل مواجه شده است، بنابراین یکی از گزینه های منطقی برای تبدیل گاز طبیعی اضافی در کشور، احداث و توسعه هر چه بیشتر واحد های تولید کننده آمونیاک و اوره است.

تا سال ۲۰۲۱، پنج کشور هند، برزیل، ایالات متحده، ترکیه و تایلند بیشترین سهم را در واردات اوره در دنیا به خود اختصاص می دهند، لذا با توجه به نزدیکی کشور به دو کشور ترکیه و هند کسب سهم بازار حداکثری در این دو کشور منوط به توسعه روز افزون واحد های تولید آمونیاک و اوره است.

با توجه به افزایش دائمی ارزش ارزهای خارجی نسبت به ریال، پتروشیمی های تولید اوره همواره صادرات را بر فروش در داخل کشور ترجیح داده اند؛ به همین سبب هر ساله کشاورزان برای تامین کود مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند. با توسعه پتروشیمی های آمونیاک و اوره این امید وجود دارد که بخشی از مشکل کشاورزان حل بشود.

مسئله تامین منابع آبی

یکی از موارد مرتبط با این پتروشیمی و به طور کلی تمامی طرح های پتروشیمی، نیاز آن به آب است. در سطح جهان، مجتمع های پتروشیمی معمولا در کنار دریا احداث می شوند تا از آن مسیر منابع آبی مورد نیاز خود را تامین کنند.

بنابراین در احداث یک مجمتع با فاصله از دریا، مسئله تامین آب جدی است و این امکان وجود دارد که یا پتروشیمی مذکور تعطیل شود یا اینکه منابع آبی منطقه خود را با چالش مواجه نماید.

تامین مالی پتروشیمی کرمانشاه

با توجه به اظهارات مسئولان فاز دوم پتروشیمی کرمانشاه، بزرگترین مانع پیش روی این پروژه مشکل در تامین مالی آن است. با توجه به اهمیتی که این پروژه برای کشور دارد و همچنین شرایط کنونی اقتصاد کشور نباید تنها راه تامین مالی این طرح را از صندوق توسعه ملی انتظار داشت.

لذا از آنجا سودآوری قابل توجهی برای این طرح پتروشیمی متصور است، می توان تامین مالی آن را از مسیرهای دیگری از جمله صندوق پروژه و با مشارکت سرمایه های مردمی دنبال کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.