۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۹۹۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

با توجه به مکان یابی غیرکارشناسانه برخی از طرح های جدید پتروشیمی، لیستی از این طرح های جدید که ممکن است در آینده در تامین پایدار آب مورد نیاز خود دچار مشکل بشوند، تهیه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ هجري شمسي، کشور باید در جهت تبديل درآمد نفت و گاز به دارايي هاي مولد به منظور پايدارسازي فرايند توسعه و تخصيص و بهره برداري بهينه از منابع حرکت کند. یکی اصلی ترین عامل های تحقق این موضوع رشد صنعت پتروشیمی است.

همچنین در قانون برنامه ششم توسعه گفته شده است  باید تا آخر اجرای قانون (سال ۱۴۰۰) برنامه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به صد میلیون تن افزایش یابد.

در راستای همین چشم انداز و قانون، هر ساله طرح های جدید پتروشیمی تصویب و اجرایی می شوند تا هرچه سریعتر کشور را به اهداف از پیش تعیین شده برساند.

این جدول بر اساس آمار شرکت ملی پتروشیمی از آخرین وضعیت طرح های جدید پتروشیمی گردآوری شده است:

همانطور که مشاهده می شود ۱۲ طرح جدید پتروشیمی در این جدول آورده شده است که نقطه اشتراک همه این طرح ها مکان جغرافیایی آن ها است. قرار است همه این پتروشیمی ها در مناطقی به غیر از عسلویه، ماهشهر و یا سایر مناطق کنار دریا ساخته بشوند.

معمولاً در کشورهای پیشرو در صنعت پتروشیمی، واحد های پتروشیمی در کنار آب دریا ساخته می شود تا کشورها از مصرف زیاد آب و آلودگی های احتمالی مصون بمانند.

در ایران اما علیرغم کم آبی، نه تنها الگوی ساخت پتروشیمی در کنار دریا به طور کامل رعایت نمی شود، بلکه هر چند مدت یکبار کلنگ ساخت تعدادی از طرح های پتروشیمی در استان های کم آب به زمین می خورد.

هم اکنون در کشور نزدیک به ۲۰ طرح نیمه تمام وجود دارد که توقف و نیمه تمام رها شدن آنها ریشه در عدم تعریف کارشناسانه آن ها دارد. علت اصلی توقف بیشتر این طرح ها عدم بیش بینی تأمین پایدار آب آن ها است.

آنچه که در مورد این طرح های جدید نیز بسیار نگران کننده است، شباهت بسیار زیاد وضعیت کنونی آنها به گذشته ۲۰ پروژه نیمه تمام رها شده است.

زنجیره ارزش طرح های جدید

امروز آنچه که کشور را در میدان رقابت با کشورهای دیگر به خصوص عربستان در صنعت پتروشیمی نگه می دارد، افزایش تولید محصولات پایه پتروشیمی نیست؛ بلکه ادامه زنجیره های ارزش این صنعت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از تولیدات پتروشیمیایی کشور است.

آرامکوی عربستان تولید محصولات پتروشیمی را ۲ برابر می‌کند

با در اختيار داشتن خوراک گاز ارزان زمينه ايجاد سودهاي نامتعارف در صنايع بالادستي گازي  فراهم شده است. و این سودهای نامتعارف سبب توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی شده است؛ به گونه ای که حاشيه سود بالا در حلقه اول زنجيره تكميل واحدهاي پتروشيمي گازي موجب استقبال سرمايه گذاران از ايجاد پروژه هاي جديد در اين بخش شده است.

به طور خاص با توجه به در دسترس و ارزان بودن گاز متان در کشور در چند سال اخیر میزان تولید متانول کشور به صورت فزاینده ای بالا رفته است به گونه ای که ایران به تنهایی یکی از عاملین کاهش قیمت جهانی این ماده بوده است. با وجود تولید این حجم از تولید متانول، اما حتی یک واحد در راستای ادامه زنجیره ارزش این ماده در کشور ادامه نیافته است.

شرکت ملی پتروشیمی به منظور توسعه زنجیره ارزش، دیگر مجوز احداث واحدهای صرفاً تولیدکننده متانول را صادر نمی کند. اگر فردی متاقضی مجوز احداث واحد تولید متانول است باید در کنار تولید متانول واحدهای تبدیل این ماده به محصولات با ارزش تری چون الفین ها را نیز احداث کند.

فرایند و محصول نهایی طرح های جدید موجود در جدول نیز این نوید را می دهد که روند تولید محصولات پایه کاهش خواهد یافت؛ اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است میزان و نحوه پایبندی این واحد ها به ساخت واحد های پایین دستی ادامه زنجیره ی متانول است.

به طور کلی آنچه که در این طرح های جدید اهمیت دارد، این است که پیش از کلنگ زنی ساخت چنین واحدهای پتروشیمی در مناطق مورد نظر  از زوایای مختلف  مورد بررسی های کارشناسانه قرار بگیرند.

۵ عامل اصلی توقف طرح‌های پتروشیمی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.