۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۵۲۳ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

پتروشیمی لردگان استان چهارمحال و بختیاری به دلیل تعریف کارشناسانه و مکان یابی صحیح، طی سال های اخیر روند رو به رشد قابل توجهی داشته و پس از رفع مشکلات تامین مالی، به پیشرفت ۸۷ درصدی رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کلنگ پتروشیمی لردگان در سال ۱۳۸۵ به زمین خورد اما اقدام عملی برای شروع اجرای آن، سال ها به تعویق افتاد؛ بعد از آغاز عملیات احداث نیز روند اجرای این طرح تا سال ۱۳۹۳ بسیار کند پیش رفت.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ شرایط کنونی پتروشیمی لردگان گردآوری شده است:

پتروشیمی لردگان تا سال  ۱۳۹۲ بعد از گذشت ۷ سال تنها ۳۵ درصد پیشرفت در روند احداث داشت. در این سال بزرگترین مانع پیشرفت این پروژه، موضوع تامین مالی آن بود.

این طرح پتروشیمی از سال ۱۳۹۳ دوباره جانی تازه گرفت و منابع مالی مربوط به آن در بهمن ماه ۹۳ تامین شد؛ بر این اساس از ۴ سال پیش تاکنون بیشتر تجهیزات مربوط به این طرح از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش و اسپانیا وارد کشور شده است.

پتروشیمی لردگان در سال ۱۳۹۵ توانست پیشرفت ۱۵ درصدی را تجربه کند و در سال ۱۳۹۶ نیز با ۳۱ درصد پیشرفت تجمعی، به پیشرفت ۸۷ درصدی رسید.

مجتمع پتروشیمی لردگان به دلیل دسترسی مناسب به منابع آبی و منابع گازی و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشوری و همچنین دارا بودن زمین مناسب از نظر تسطیح و انجام کارهای زیربنایی، از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است.

مکان یابی مناسب از عوامل اصلی بوده است که در تسریع پیشرفت این طرح پتروشیمی نقش موثری ایفا کرده است. چندین طرح مشابه طرح پتروشیمی لردگان وجود دارد؛ اما به علت تعریف اشتباه از لحاظ محیط زیستی و اقتصادی امکان احیای آن ها وجود ندارد.

لزوم توقف طرح پتروشیمی فسا بعد از ۸ سال به دلیل دوری از دریا

دو تجربه مهم از پتروشیمی لردگان

اگر طرحی دارای تعریف کارشناسانه ای باشد، هزینه کردن برای احیای آن سازنده خواهد بود و می تواند در کمترین زمان منجر به پیشرفت گردد.

همچنین با داشتن تعریف کارشناسانه، اگر عزم جدی در تکمیل طرح های نیمه تمام پتروشیمی وجود داشته باشد، بسیاری از این طرح ها که ظرفیت اجرایی شدن دارند، می توانند در کمترین زمان به بهره برداری برسند.

میانگین پیشرفت ۵ طرح پتروشیمی در ۱۰ سال کمتر از ۵ درصد!

کشور امروز شاهد چندین طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی با تعاریف غیر کارشناسانه است که افراد زیادی برای راه اندازی آنها تلاش می کنند و نیز هزینه های زیادی برای چنین طرح هایی صرف می شود؛ اما این پروژه های نیمه تمام به علت وجود مشکلات اساسی در آن ها هرگز به تجربه موفق پتروشیمی لردگان دست نمی یابند.

انتقال طرح های پتروشیمی استان فارس به عسلویه «به نفع مردم» است



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.