۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۸۴۶ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی
۰

پتروشیمی زنجان بعد از گذشت ۱۱ سال از زمان کلنگ زنی اش، هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته است؛ پذیره نویسی ۵۶ میلیارد تومانی برای این طرح پتروشیمی نیز سبب شده افراد بسیاری، پیگیر به نتیجه رسیدن آن باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد پتروشیمی آمونیاک و اوره زنجان ۱۱ سال پیش با هدف تبدیل شدن زنجان به یکی از قطب های تولید اوره کشور کلنگ زده شد. این پتروشمی بارها موعد مقرر را برای بهره برداری سپری کرده اما هرگز نه تنها به مرحله عملیاتی شدن نرسیده، بلکه در کمترین میزان پیشرفت باقی مانده است.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ شرایط کنونی پتروشیمی زنجان گردآوری شده است:

بازار صادراتی مناسب برای فروش و صادرات آمونیاک، داشتن منابع گاز طبیعی فراوان و همچنین خطوط لوله انتقال گاز طبیعی در تمام کشور، همواره تأسیس پتروشیمی های تولید آمونیاک را به یکی از گزینه های ساده توسعه صنعت پتروشیمی تبدیل کرده است.

طرح احداث پتروشیمی زنجان نیز یکی از این پتروشیمی های آمونیاک – اوره ای است که در راستای چندین طرح دیگر ساخت آن در ۳۶ ماه مطرح گردید.

چرا پتروشیمی زنجان به نتیجه نرسید؟

یکی از مدیران شرکت صنایع پتروشیمی زنجان بیان کرد: عدم پیش‌بینی سایر منابع اعتباری مورد نیاز، سه برابر شدن قیمت دلار، تحریم و وقوع مفسده‌ (سوء مدیریت و خروج پول) از جمله موانع به سرانجام رسیدن این پروژه بوده است.

البته باید در کنار تمام این موانع گفته شده، موضوع آب را نیز اضافه کرد؛ چرا که تأمین بدون مشکل آب مورد نیاز این پتروشیمی به شدت مورد تردید است.

سد گلابر که به عنوان تامین کننده آب این پتروشیمی در نظر گرفته شده است؛ با توجه به کاهش ۱۲ درصدی میزان بارندگی های استان زنجان در سال آبی ۹۷- ۹۶ تا ۱۹ فروردین امسال نسبت به سال آبی گذشته، سد گلابر نیز با کاهش ۴ درصدی حجم مخزن آب نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو بوده است. لذا تامین آب این پتروشیمی دور از دریا، مهمترین مسئله آن است.

وعده های محقق نشده در راه اندازی طرح

جانشین مدیرعامل در امور اجرایی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان دی ماه سال گذشته اظهار کرد: با نهایی شدن امور در فروردین ۹۷، می‌توان به ثمر نشستن تلاش‌ها را در بهار سال ۱۴۰۰ انتظار داشت.

فروردین ماه به پایان رسیده است؛ اما هنوز هیچ خبر نویدبخشی مبنی بر بهبود وضعیت کنونی پتروشیمی زنجان شنیده نشده است.

تعیین تکلیف پتروشیمی زنجان

پذیره نویسی ۵۶ میلیارد تومانی پتروشیمی زنجان و وعده های زیادی که طی ۱۱ ساله گذشته از سال ۱۳۸۶ و در زمان کلنگ زنی این طرح به مردم داده شده، سبب شده بسیاری از مردم منطقه درگیر ساخت این پتروشیمی بشوند.

انتظار می رود با توجه به درجه اهمیتی که این پروژه دارد، مسئولان استانی به همراه نمایندگان، دغدغه های مردم برای تعیین تکلیف هر چه سریعتر این پروژه را جدی بگیرند.

تعیین تکلیف پروژه می تواند شامل شفاف سازی تمام تصمیم های گرفته شده برای آن و یا توقف رسمی آن به خاطر مشکلات متعدد باشد. در صورت توقف رسمی پتروشیمی زنجان و تعیین تکلیف سهام داران، می توان امیدوار بود طرح های عملی تری در این استان برای جبران گذشته راه اندازی شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.