۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۷۶۱ ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ دسته: انرژی
۰

پالایشگاه های بزرگ ژاپنی اعلام کردند فرآیند کاهش خرید نفت از ایران را آغاز کرده و قصد دارند نفت تولیدی آمریکا را جایگزین نفت ایران نمایند. تحریم های آمریکا علیه فروش نفت ایران کمتر از یک ماه دیگر آغاز می شود و این کشور به خریداران نفت ایران هشدار داده است وارداتشان را به صفر برسانند.

به گزارش مسیر اقتصاد پالایشگاه های ژاپنی، در پی افزایش تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، خرید نفت از آمریکا را افزایش می دهند. منابع وزارت نفت ژاپن اعلام کردند که پالایشگاه های این کشور به دلیل ارزان بودن نفت آمریکا و تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، در حال بررسی شرایط برای افزایش خرید نفت خام سنگین آمریکا برای جایگزین کردن آن با نفت خام سنگین ایران هستند.

پالایشگاه های ژاپن به دنبال کاهش خرید نفت از ایران

بنیاد Thompson انگلیس و مرکز آمار کشتیرانی ژاپن Eykon اعلام کردند که این دسته از شرکت های نفتی و پالایشگاهی ژاپن همچون JXTG، که بزرگترین آن ها نیز هستند، می کوشند با خرید ۴ میلیون بشکه نفت خام آمریکا از ماه ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا مرداد)، از خرید نفتی خود از ایران صرف نظر کنند.

وزارت دارایی ژاپن نیز اعلام کرده است این شرکت ها همچنین قصد دارند با خرید ۲،۴ میلیون بشکه نفت خام سنگین آمریکا به ارزش ۱۵۳ میلیون دلار، از ماه مه (اردیبهشت) گذشته حتی بر خریدهای قبلی خود از آمریکا نیز بیافزایند.

نفت آمریکا جایگزین نفت ایران

براساس این گزارش، اگرچه واردات نفت ژاپن از آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با کل واردات نفت این کشور(۳،۲ میلیون بشکه در روز) چندان قابل توجه نیست، اما با تصمیم جدید شرکت های نفتی و پالایشگاه های این کشور، این رقم به تدریج بیشتر و بیشتر هم خواهد شد.

یک سخنگوی شرکت JXTG ژاپن اعلام کرد که این شرکت امروزه ترجیح می دهد از نفت Green Canyon جنوبی و Mars آمریکا به عنوان جایگزین نفت ایران استفاده کند و حتی برای تسریع در این اقدام، تاکنون دو میلیون بشکه نیز از نفت خام West Texas Intermediate این کشور برای تحویل در ماه سپتامبر (مرداد) خرید کرده است.

نماینده شرکت Cosmo Energy ژاپن نیز گفته است که این شرکت قصد دارد حتی به ۲ میلیون بشکه ای که قرار بود از آوریل تا ژوئن (فروردین تا تیر) از آمریکا وارد کند، مقداری بیفزاید و واردات از ایران را تا ماه سپتامبر متوقف کند.

هشدار آمریکا به کشورهای آسیایی درخصوص خرید نفت از ایران

رئیس جمهوری آمریکا در ۸ ماه مه (۱۸ اردیبهشت)‌ خروج کشورش از برجام را اعلام عمومی کرد و همچنین دستور داد تحریم های اقتصادی علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه بار دیگر به مورد اجرا گذاشته شود.

این تحریم‌ها که بیشتر برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده، وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند که تحریم‌ها علیه آن دسته از بانک‌های خارجی را که با بانک مرکزی یا هر یک از مؤسسات مالی تحریم‌شده‌ی ایران معامله انجام می‌دهند، اعلام کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در کمتر از بازه ۱۸۰ روزه خرید نفت خام از ایران را به میزان قابل توجه کاهش دهند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند.

آمریکا حتی طی هفته های گذشته از کشورهای آسیایی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به عنوان واردکنندگان اصلی نفت ایران هشدار داد تا واردات نفتی خود از ایران را تا ماه نوامبر (آبان) به صفر برسانند.
یوشیهید سوگا، سخنگوی دولت ژاپن نیز روز چهارشنبه از گفت‌وگو با آمریکا در مورد تحریم‌های نفتی ایران خبر داده بود.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.