۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۲۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

در کشور ژاپن از عایدات سرمایه ای بدون تعدیل تورم مالیات گرفته می شود. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه با توجه به دوره نگهداری دارایی و وضعیت سکونت در ژاپن متغیر است. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در این کشور، به منظور جلوگیری از سوداگری برای دارایی های کوتاه مدت تا ۴۰ درصد تعیین شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ژاپن مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد. البته این نوع مالیات بیشتر بر بخش املاک متمرکز است. در ژاپن عایدی سرمايه ای به عنوان درآمد عادی محسوب می شود؛ ضررهای سرمایه با شرایط خاصی به طور کامل محاسبه می شوند و هیچ تعدیلی برای تورم عایدی در نظر گرفته نمی شود.

تعریف عایدی سرمایه در ژاپن

طبق تعریف مرکز اموال و املاک ژاپن، عایدی سرمایه، سود حاصل از فروش ملک است. مالیات بر عایدی سرمايه بر بخشی از عایدی مشمول مالیات، وضع می شود. هر گونه سود سرمایه ای، بر روی اظهارنامه مالیات بر درآمد به عنوان “درآمد دیگر” اعلام می شود و به طور جداگانه مشمول مالیات می شود.

ساکنان و غیر ساکنان (به عنوان مثال افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند) مسئول پرداخت این مالیات هستند، گرچه غیر ساکنین مجبور به پرداخت مالیات شهری نیستند.

همچنین، هم سرمایه گذاران خارجی و هم سرمایه گذاران داخلی، مسئول پرداخت مالیات به اداره مالیات فروش اموال ژاپن هستند. این می‌تواند شامل افراد خصوصی باشد که دارایی خود را به یک مستاجر اجاره می‌دهند.

اگر فردی که ساکن ژاپن باشد مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد، ممکن است که مسئولیت پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه های فروخته شده در خارج از کشور را نیز بر عهده اش بگذارند.

افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ژاپن تا ۴۰ درصد

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کشور ژاپن بسته به شرایط مختلف متفاوت است که در ادامه به طور مفصل به آن ها پرداخته شده است.

برای ساکنان ژاپن (کسانی که در ژاپن زندگی می کنند و کار می کنند):

–   اگر دارایی کمتر از ۵ سال نگهداری شود: ۳۰٪ مالیات بر عایدی + ۹٪ مالیات شهری + ۲.۱٪ مالیات بازسازی توکیو
–   اگر بیش از ۵ سال نگهداری شود: ۱۵٪ مالیات بر عایدی + ۵٪ مالیات شهری + ۲.۱٪ مالیات بازسازی توکیو
–  اگر بیش از ۱۰ سال نگهداری شود: ۱۴% برای ارزش کمتر از ۶۰ میلیون ین و ۲۰% برای ارزش بیشتر از ۶۰ میلیون ین

برای غیر ساکنان (کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند):

  • اگر دارایی کمتر از ۵ سال نگهداری شود: ۳۰٪ مالیات بر عایدی + ۲.۱٪ مالیات بازسازی توکیو
  • اگر بیش از ۵ سال نگهداری شود: ۱۵٪ مالیات بر عایدی + ۲.۱٪ مالیات بازسازی توکیو

محاسبه عایدی سرمایه به دو روش واقعی و تقریبی

میزان عایدی سرمایه ای اشخاص به طور طبیعی از اختلاف درآمد حاصل از فروش یک سرمایه و هزینه های خرید و نقل و انتقال آن بدست می آید.

عایدی سرمایه = (هزینه های خریداری و هزینه های انتقال) – درآمد حاصل از فروش

منظور از درآمد، درآمد حاصل از معامله زمین و ساختمان، که بعد از کسر مالیات های شهری بدست آمده است.

دو روش برای محاسبه هزینه‌ها وجود دارد که به طور معمول می توان از موردی استفاده کرد که بالاترین رقم را بدست می آورد:

۱- روش مقدار واقعی: استهلاک ساختمان از قیمت خرید کم می‌شود و هزینه صرف‌شده در زمان خرید کاهش می‌یابد.

۲- روش تقریبی:  ۵ ٪ درآمد حاصل از فروش به عنوان هزینه لحاظ می شود.

منظور از هزینه انتقال، هزینه های مستقیم مربوط به انتقال اموال است. به عنوان مثال هزینه کارگزاری، هزینه ارزیابی زمین، هزینه تخریب اگر خانه قبل از فروش زمین تخریب شود.

تخفیف در پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در مورد خانه اصلی

تنها یک مورد تخفیف مالیاتی برای خانه اصلی افراد با کاهش ۳۰ میلیلون ین از قیمت خانه وجود دارد. البته این تخفیف مالیاتی در هر ۳ سال فقط یکبار می تواند مورد استفاد قرار گیرد.

مثلا اگر شخصی خانه اصلی اش را ۵۰ میلیون ین خریداری کرده و به قیمت ۸۰ میلیون ین بفروشد، پس از کسر ۳۰ میلیون تخفیف مالیاتی مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد. اما این فرصت تنها یکبار در هر ۳ سال قابل استفاده است.

منبع: مرکز املاک ژاپن و deloitte.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.