۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۸۲۴ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت هند به منظور تحریک تولید و عرضه واحد‌های مسکونی و تجاری، شاخص فضای طبقه شهر بمبئی را برای مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های مسکونی از ۱.۳۳ به ترتیب به ۵ و ۳ افزایش داد تا سازندگان بتوانند ساخت و ساز بیشتری در زمین های شهری انجام دهند. انتظار می رود با سیاست جدید میزان ساخت و عرضه منازل مسکونی ارزان قیمت افزایش یابد و اشتغال گسترده ای در این بخش ایجاد گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد در طرح توسعه ۲۰۳۴ شهر بمبئی FSI یا «شاخص فضای طبقه» مسکن، افزایش داده شده است تا با این کار تحریک تولید و عرضه ساختمان بیش‌تر در این شهر ساحلی اتفاق بیفتد. FSI به معنی نسبت مساحت ساخته شده به مساحت زمین است که ساختمان در آن قرار دارد.

برای مثال فرض کنید ۲۰۰۰ متر مربع زمین وجود دارد و FSI آن برابر ۱.۵ است؛ متقاضی قصد ساخت خانه مسکونی یا مجتمع تجاری را دارد؛ بنابراین طبق قانون می‌تواند (۲۰۰۰ * ۱.۵) برابر ۳۰۰۰ متر مربع را بسازد که این خود شامل ۲ طبقه ۱۵۰۰ مترمربعی یا ۳ طبقه ۱۰۰۰ متر مربعی می‌شود.

رتبه پایین بمبئی در صدور مجوز ساخت و ساز

افزایش FSI به توسعه دهندگان کمک خواهد کرد، زیرا با این افزایش می‌توانند فضای بیشتری را در یک زمین معین بسازند و در نتیجه سود آن‌ها افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۷، مجمع جهانی اقتصاد، با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد، بمبئی را به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت جهان بعد از داکا معرفی کرده است.

طرح جدید منجر به تولید مسکن مقرون به صرفه، بدون هیچ گونه آسیب زدن به جنبه‌های زیست محیطی می‌شود. با توجه به بازنگری FSI، فعالیت‌های ساختمانی در شهر افزایش خواهد یافت و به عرضه بهتر خانه‌ها در بمبئی منجر خواهد شد.

همچنین انتظار می رود این اقدام دولت به توسعه زیرساخت‌های بزرگ شهر منجر شود. در حال حاضر شهر بمبئی، به رغم جمعیت گسترده ای که دارد از ضای کمی برای توسعه مسکن برخوردار است؛ که با اجرای طرح توسعه ۲۰۳۴ فضای بیشتری برای ساخت خانه‌ها فراهم خواهد شد.

در صورتی که سیستم تأیید به منظور ساخت ساده‌تر شود، طرح جدید در ایجاد یک تغییر واقعی مؤثر خواهد بود؛ چراکه یکی از مشکلات ساخت مسکن در کشور هند، سخت گیری در اعطای مجوز ساخت است به طوریکه، در رتبه بندی بانک جهانی برای صدور مجوز ساخت و ساز، این کشور رتبه ۱۸۱ را در بین ۱۸۹ کشور را دارد.

۵ اقدام کلیدی در طرح توسعه ۲۰۳۴ بمبئی

در طرح توسعه ۲۰۳۴ شهر بمبئی، موارد زیر به عنوان اقدامات کلیدی مطرح شده اند:

۱- FSI برای املاک تجاری تا ۵ و برای پروژه‌های مسکونی تا ۳ افزایش خواهد یافت که در گذشته این عدد، ۱.۳۳ در پروژه‌های تجاری و مسکونی بوده است. برای حومه شهر، FSI جدید ۲.۵ برای پروژه‌های مسکونی خواهد بود که پیش از این ۲ بوده است.

۲- طی ۱۶ سال آینده، با برنامه جدید برای استفاده از اراضی شهر، از طریق FSI اصلاح شده و بهبود یافته (شاخص فضای طبقه) برای املاک مسکونی، این شهر پیشرفت‌های چشمگیری را به خود خواهد دید زیرا در حال حاضر بمبئی فضاهای مسکونی کمی دارد.

۳- یکی دیگر از بزرگ‌ترین خروجی‌های طرح جدید ایجاد ۸ میلیون شغل و عرضه ۱ میلیون خانه ارزان قیمت در شهر است. این موضوع به‌عنوان یک مزیت برای گروه‌های متوسط و پایین جامعه تلقی می‌شود.

۴- طرح جدید پیشنهاد می‌کند تا ۳۷۳۴ هکتار از زمین‌های دولتی و خصوصی آزاد شود که در حال حاضر به‌عنوان مناطق توسعه (NDZ) برچسب گذاری شده‌اند. این اقدام باعث افزایش زمین ارزان قیمت و افزایش مسکن مقرون به صرفه و همچنین افزایش امکانات اجتماعی خواهد شد.

۵- برای زندگی بهتر، امکانات اجتماعی لازم است که با طرح جدید، پارک‌ها، تئاترها، زمین‌های بازی، باغ‌ها، موزه‌ها و دیگر زیرساخت های لازم برای مناطق مسکونی ایجاد خواهد شد.

منبع: فاینانشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.