۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۴۴۲ ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

پالایشگاه های هندی قصد دارند با خرید ارزان تر نفت ایران، به ظرفیت پالایشی خود بیفزایند. این درحالیست که ایران سال‌هاست اقدامی در راستای افزایش ظرفیت پالایش نفت صورت نداده و به دنبال افزایش میزان خام‌فروشی نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد پالایشگاه های دولتی هند بنا دارند تا واردات نفت خود از ایران را در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ (۱۳۹۷-۱۳۹۸) به دو برابر میزان کنونی افزایش دهند.

منابع آگاه از این موضوع گفته اند: به طور بالقوه مشوق های ارائه شده توسط ایران کمک می کند تا هند سهم خود را به عنوان سومین وارد کننده نفت جهان افزایش دهد.

تلاش ایران برای افزایش فروش نفت در آسیا

ایران در تلاش است تا مشتریان نفت خود را در آسیا با وجود تهدید احتمالی تحریم های آتی آمریکا، حفظ کند و شرایط بهتری نسبت به سایر تامین کنندگان نفت در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی ارائه دهد.

تهران به تازگی در ازای خرید حجم های بالاتر نفت، میزان تخفیف هزینه حمل و نقل نفت را برای هند افزایش داده است. شرکت های هندی دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین محسوب می شوند.

پالایشگاه های شرکت نفت هند، مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی منگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم برنامه ریزی کرده اند در سال مالی جاری تا ماه مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷) میزان واردات نفت از ایران را به ۳۹۶ هزار بشکه در روز برسانند. این چهار پالایشگاه در سال مالی گذشته در حدود ۲۰۵.۶ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده بودند.

ایران تا قبل از تحریم های نفتی، دومین تامین کننده نفت هند به حساب می آمد اما پس از لغو تحریم ها از سال ۲۰۱۶ به تدریج در حال بازیابی جایگاه خود است. در حال حاضر ایران پس از عربستان و عراق به عنوان سومین تامین کننده نفت هند به حساب می آید.

تهدید هند به محدودیت واردات نفت ایران برای دستیابی به قرارداد توسعه فرزاد ب

پالایشگاه های دولتی هند دو سوم ظرفیت پالایشی ۵ میلیون بشکه ای در روز را در هند تشکیل می دهند. این پالایشگاه ها در سال گذشته واردات خود را محدود کردند. این اقدام در اعتراض به تحرکات تهران برای اعطای حق توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به دیگران بود.

اما دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند در ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۷) پس از دیدار با همتای ایرانیش، بیژن زنگنه در دهلی نو، گفت که پالایشگاه های دولتی هند در سال مالی جاری، خریدهای خود را متناسب با شیرین شدن شرایط ایران افزایش خواهند داد.

زنگنه، وزیر نفت ایران در همین زمینه گفته است که پالایشگاه های هند اعم از دولتی و خصوصی، حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ خریداری خواهند کرد.

یکی از منابع آگاه در این زمینه نیز گفت: کل خرید نفت توسط هند از ایران می تواند تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد؛ چراکه شرایط ارائه شده توسط ایرانیان در مقایسه با تولیدکنندگان دیگر بهتر است.

شرکت های پالایشگاهی هندی معمولا حجم بیشتری را در مقایسه با قراردادهای معامله شده تامین می کنند. این مسئله به دلیل فشار افزایش تقاضای داخلی هند برای سوخت است.

افزایش ظرفیت پالایشگاه های هند به جای توسعه پالایشی در ایران

افزایش فروش نفت به هند برای توسعه صنعت پالایشی این کشور در حالی اتفاق می افتد که مطابق با بند ۱۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز با توجه به افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مورد تاکید قرار گرفته است.

یکی از مسائلی که سال هاست مورد غفلت مسئولان وزارت نفت قرار گرفته است، افزایش ظرفیت پالایشگاه های نفت و به تبع آن افزایش ظرفیت پتروشیمی با خوراک نفتا در کشور است. بر همین اساس جدید ترین مجتمع های پالایشگاهی کشور مربوط به دهه ۷۰ و حدود ۲۰ سال پیش است و در این مدت هیچ مجتمع پالایشی جدیدی در کشور راه اندازی نشده است.

تحریم صادرات ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی چگونه بی اثر می‌شود؟

در حال حاضر میزان تولید نفت کشور در حدود ۴ میلیون بشکه در روز است. نزدیک به نیمی از این تولیدات در داخل مصرف می شود و نیمی دیگر آن نیز صادر می گردد. تحقق پروژه های پالایشی که در برنامه های توسعه قبلی کشور تصویب شده بود، ظرفیت پالایشی کشور را به اندازه ظرفیت تولید کشور بالا می برد؛ اما از سال ۱۳۷۶ که پالایشگاه بندرعباس راه اندازی شد، هیچ پالایشگاه جدیدی در کشور تاسیس نشده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.