۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۴۸۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی کانادا مسئول بخش تجارت خارجی این حوزه است. در این راستا وزیر کشاورزی کانادا به تازگی به کشورهای ژاپن و کره جنوبی در شرق آسیا سفر کرده است تا با انعقاد توافقات جدید، شرایط را برای صادرات بیشتر محصولات غذایی و دامی کانادا به این کشورها فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کشاورزی کانادا در ادامه فعالیت های بازاریابی برای محصولات تولیدی کشاورزان، افزایش سهم محصولات تولیدی خود در بازار کشورهای آسیا را در دستور کار قرار داده است.

کانادا در کنار ۱۰ کشور دیگر عضو توافقنامه تجاری CPTPP است که زمینه های همکاری بیشتر را برای این کشور فراهم می کند. پیمان CPTPP جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری در جهان را پوشش داده و حجم تجارت بین این کشورها در حدود ۱۳.۵ تریلیون دلار است و ۱۳.۵ درصد از تولید ناخالص ملی کانادا وابسته به این پیمان است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی کانادا، مقامات این وزارتخانه در راستای تقویت روابط تجاری از طریق موافقتنامه تجاری CPTPP، در تلاش هستند میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی به هدف بلندپروازانه ۷۵ میلیارد دلار در سال برسد.

رونق تولید محصولات غذایی و کشاورزی با گسترش بازارهای آسیایی

در حال حاضر مقامات کانادایی قصد دارند با افزایش مراودات تجاری خود در کشورهای آسیایی شرایط تولیدکنندگان خود را بهبود دهند و باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی آنان شوند.

همچنین به وسیله قرارداد  CPTPP و سرمایه گذاری بیشتر مقامات کانادایی در بازارهای آسیایی و اقیانوس آرام در بلندمدت باعث افزایش سود تولید کنندگان این کشور می شود.

به همین منظور وزیر کشاورزی کانادا طی سفر طولانی مدت به کشورهای ژاپن و کره جنوبی با مقامات این کشورها برای افزایش سهم تجارت بخش کشاورزی رایزنی کرد.

ژاپن دومین مشتری بزرگ محصولات کشاورزی کانادا

کشور ژاپن یکی از بزرگترین مشتریان محصولات غذایی و کشاورزی کانادا در بین کشورهای آسیایی است. در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان صادرات محصولات زراعی و دریایی کانادا به ژاپن بیش از ۴.۲ میلیارد دلار بوده است و رتبه سوم را در بین مقاصد صادرات کانادا در این حوزه به خود اختصاص داد.

به گفته ی مقامات کانادایی به دست گرفتن بازار مواد غذایی سومین اقتصاد بزرگ جهان که یکی از مشتریان دائمی محصولات کانادایی به شمار می رود، باعث تصاحب بازارهای دیگر کشورهای آسیایی نیز خواهد شد.

انعقاد توافق تجاری با ژاپن به منظور افزایش صادرات محصولات کشاورزی

اخیرا مک آلی، وزیر کشاورزی کانادا به شرق آسیا سفر کرده است و ضمن دیدار با وزرای کشاورزی، بهداشت، کار و رفاه کشور ژاپن، توافقنامه هایی را درقالب پیمان CPTPP امضا نموده است.

توافق تجاری CPTPP دسترسی کانادا به بازارهای آسیایی به ویژه ژاپن را تسهیل کرده است و بازارهای جدیدی را برای طیف وسیعی از محصولات کانادایی نظیر گوشت، غلات و غذاهای دریایی فراهم می کند.

وزیر کشاورزی همچنین در جمع بازرگانان بزرگ بخش خصوصی کشور ژاپن نیز شرکت کرده است. وی در این دیدار ضمن معرفی فرصت های همکاری با بخش کشاورزی کانادا، محصولات تولیدی این کشور را معرفی نموده است.

مک آلی همچنین در ملاقاتی دیگر با نمایندگان شرکت Costco ژاپن، چگونگی صادرات محصولات گوشتی با کیفیت بالا به این کشور را مورد بررسی قرار داده است. شرکت Costco توانسته است محصولات گوشتی صادر شده از کانادا را در فروشگاه های ژاپنی عرضه کند و از این منظر برای مقامات کانادایی از اهمیت ویژه ای در بازار ژاپن برخوردار است.

بررسی وضعیت تجارت با کره جنوبی سومین بازار بزرگ آسیایی کانادا

گفتنی است در دیدار دیگری که بین وزیر کشاورزی کانادا و مقامات بخش کشاورزی و تجارت کره جنوبی انجام گرفته، بر افزایش مراودات تجاری، علی الخصوص صادرات گوشت به این کشور تاکید شده است.

کره جنوبی سومین کشور همکار تجاری کانادا بعد از چین و ژاپن محسوب می شود و در سال ۲۰۱۶ حجم تجارت دوجانبه کانادا و کره به ۱۱.۹ میلیارد دلار رسیده است.

کره جنوبی یکی از واردکنندگان بزرگ محصولات غذایی دریایی و گوشتی در جهان است؛ به طوریکه سالانه ۳۸ میلیارد دلار از این محصولات وارد می کند. کشور کانادا نیز در کنار کشورهایی همچون استرالیا، چین و آمریکا در حال رقابت برای افزایش سهم خود از این بازار بزرگ محصولات غذایی است.

در این راستا اخیرا مقامات کانادایی در کره جنوبی با گروه های صنعتی و بازاریابی محصولات کشاورزی Lotte mart دیدار و گفتوگو کردند. این گروه مسئولیت حدود ۱۲۲ مرکز عرضه گوشت کانادایی را در کره جنوبی را برعهده دارد.

منبع: وزارت کشاورزی کانادا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.