۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۸۹۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ دسته: پول و بانک کارشناس: سجاد حیدرزاده
۱

منابع قرض الحسنه در اختیار بانک ها از ۳ منبع در سال آتی، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که ۱۸ هزار میلیارد تومان از آن صرف اعطای وام ازدواج خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز پنج شنبه ۳ اسفندماه بند مربوط به وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان برای هر یک از زوجین را به تصویب رساندند.

در بند «ب» تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که به تصویب مجلس رسیده آمده است:

«به‌‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به‌اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۷ یکصد و پنجاه میلیون (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله می‌باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر شش ماه یک بار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.»

به گفته تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از روزی که بانک مرکزی این مبلغ را به بانک ها ابلاغ کند، افراد می توانند ۱۵ میلیون تومان وام دریافت می کنند که این دستورالعمل به احتمال زیاد تا اواسط فروردین ماه سال ۱۳۹۷ اجرا خواهد شد.

تعدیل تبصره وام ازدواج نسبت به سال های گذشته

اگرچه افزایش ۵۰ درصدی مبلغ وام ازدواج و همچنین افزایش ۲۰ درصدی دوره بازپرداخت در سال ۱۳۹۷ موجب شادمانی زوج های جوان شده است اما تبصره قانونی مربوطه نسبت به سنوات گذشته با تعدیلاتی در تکالیف بانک مرکزی همراه بوده است.

از جمله اینکه در تبصره مذکور، اشاره ای به مدیریت صف وام ازدواج که تاکنون بر عهده این نهاد قرار داشت، نشده است؛ این مسئله می تواند منجر به سخت گیری مضاعف برخی بانک ها در اخذ ضامن از متقاضیان و به تبع آن، افزایش صف وام ازدواج گردد.

رشد منابع قرض الحسنه بانک ها نسبت به سال گذشته

در عین حال، طبق آخرین آماری که بانک مرکزی منتشر نموده میزان منابع قرض الحسنه جاری و پس انداز شبکه بانکی پس از کسر نسبت ذخیره قانونی تا پایان آذرماه سال جاری به ترتیب برابر ۱۰۲ و ۵۵.۸ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۵ و ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین میزان تسهیلات قرض الحسنه اعطا شده برابر ۵۵.۹ هزار میلیارد تومان است که نسبت به ابتدای سال حدود ۲۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون حدود ۱ میلیون فقره وام ازدواج به زوج های جوان اعطا شده که با تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال ۱۳۹۵ برابری می کند.

روش تامین منابع وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی

برای سال ۱۳۹۷ تعداد ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی دریافت وام ازدواج قابل پیش بینی است که برای تامین منابع قرض الحسنه آن به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است؛ شبکه بانکی می تواند از سه محل این مبلغ را تامین نماید:

۱- بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه: طبق اظهارنظر مقامات بانک مرکزی هر سال حدود ۲۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه به شبکه بانکی بازپرداخت می شود که از این ناحیه می توان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای سال آتی تخمین زد.

۲- افزایش سپرده های قرض الحسنه: منابع قرض الحسنه شبکه بانکی هر سال متناسب با افزایش نقدینگی افزایش می یابد که سهم منابع قرض الحسنه در سال های گذشته حدود ۲۰ درصد بوده است؛ بنابراین بر اساس منابع قرض الحسنه موجود تا پایان آذرماه سال جاری، برای سال آینده تنها از ناحیه افزایش منابع قرض الحسنه پس انداز، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید در ترازنامه شبکه بانکی قابل پیش بینی است.

۳- سپرده های قرض الحسنه جاری: همانطور که در قانون ذکر شده است، بانک ها موظف هستند از منابع قرض الحسنه جاری خود نیز برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه استفاده نمایند که تنها با بکارگیری ۵ درصد این منابع برابر ۵ هزار میلیارد تومان، وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی را پوشش دهند.

از مجموع این سه محل بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در سال ۱۳۹۷ در اختیار بانک ها قرار خواهد داشت که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن صرف وام ازدواج خواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مجلس در تصویب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی را مکلف به ارائه گزارش ۶ ماهه در مورد وضعیت وام ازدواج نموده است؛ این به نوعی می توان آن را نظارت بر اعطای وام ازدواج در شبکه بانکی دانست که ظرفیت مناسبی برای پیگیری تخلفات احتمالی برخی بانک ها در این زمینه است که لازم نمایندگان مجلس در سال آتی به این مهم اهتمام وزرند.

  1. سلام وخت بخیر
    خسته نباشید خدمت شما
    ما برای وام ازدواج ثبت نام کردیم در بانک ملت که با مراجعه به بانک متوجه شدیم هنوز بخش نامه اعطای وام ۱۵ ملیونی اعطا نشده است با لطفا کدوم یک از بانکهای مزکور میتوانند تسهیلات ۱۵ ملیونی را اعطلا کندد
    با تشکر.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.