۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۷۱۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۲

کارشناسان شیلات، مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس با حمایت از ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا، خواستار تولید داخلی این ماهی به منظور اشتغالزایی و درآمدزایی از طریق آن هستند. ایران سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا را دارد که به گفته کارشناسان شیلات با ممنوعیت واردات این ماهی و اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، می توان سالانه حدود ۱ تا ۴ هزار میلیارد تومان از این طریق برای کشور درآمدزایی داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد حسن صالحی رئیس سازمان شیلات کشور اواخر دی ماه سال جاری در نامه ای به معاون وزیر کشاورزی خواستار ممنوعیت واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور به مدت ۳ سال از انتهای اردیبهشت ماه سال آینده شد.

تاکید مسئولین سازمان شیلات بر تولید داخلی ماهی تیلاپیا با ممنوعیت واردات آن

در این نامه که در پاسخ به درخواست اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردآبی برای ممنوعیت واردات تیلاپیا ارسال شد، به صراحت ذکر شده است که تولیدکنندگان ماهی قزل آلا طی این مدت موظف به ارتقای کیفیت محصول، تضمین قیمت و کمیت تولید به منظور تامین نیاز بازار داخلی و صادراتی می باشند و در غیر این صورت ممنوعیت واردات تیلاپیا لغو می شود.

در همین خصوص حسن صالحی رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه می توان از آبهای نامتعارف برخی مناطق کشور برای تولید ماهی تیلاپیا بهره برد، گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی ماهی تیلاپیا و با توجه به امکان تامین بازار داخلی، واردات ماهی تیلاپیا را ممنوع کرده ایم.

حسینعلی عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات نیز گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط زیست در استان یزد، در نظر داریم بازار داخلی را برای فروش تیلاپیای تولید داخل فراهم بکنیم.

وی در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: قرار است بخش خصوصی مستقر در ۱۰ مزرعه آبزی پروری مرکز تحقیقات بافق یزد، نیاز داخلی ماهی تیلاپیا را تأمین کنند.

حمایت بخش خصوصی از ممنوعیت واردات تیلاپیا

علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان این که ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید داخلی ماهی تیلاپیا و حمایت از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا صورت گرفته است، گفت: مسلما هر کسی که ادعای حمیت ملی دارد و دلسوز اقتصاد کشور است از واردات تیلاپیا یا هر محصول دیگری به صورت مطلق دفاع نخواهد کرد.

آرش نبی زاده، رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماهی سردآبی نیز گفت: ممنوعیت واردات تیلاپیا برای مدت زمان سه تا پنج سال جهت اصلاح ساختار تولید، ارتقا بخشی به کیفیت محصول تولیدی (ماهی قزل آلا) و موارد مشابه دیگر امری ضروری است.

وی همچنین اظهارداشت: در حال حاضر اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردآبی هیچ گونه مخالفتی با تولید ماهی تیلاپیا در کشور ندارد اگر ملاحظات زیستی محیطی و ساختاری به درستی رعایت شود.

حمایت نمایندگان مجلس از ممنوعیت واردات تیلاپیا برای تولید داخلی آن

در این راستا علی محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به اینکه مهارت و ظرفیت بسیاری خوبی برای پرورش این گونه آبزی در کشور شناسایی شده است، گفت: در شرایط فعلی با توجه به ظرفیت‌های داخلی و ظرفیت‌های ایجاد اشتغال پرورش ماهی تیلاپیا در داخل کشور تصمیم ممنوعیت واردات آن یک تصمیم درست است.

غلی کاظمی باباحیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت از ممنوعیت واردات تیلاپیا به منظور تولید داخلی آن، گفت: ممنوعیت واردات ماهی به ویژه گونه تیلاپیا در دولت دوازدهم باعث شد تا صنعت پرورش ماهی بخصوص ماهیان سردآبی از ورشکستگی نجات یابد.

گفتنی است ایران سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا را دارد که به گفته کارشناسان شیلات با ممنوعیت واردات این ماهی و  اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، می توان سالانه حدود ۱ تا ۴ هزار میلیارد تومان از این طریق برای کشور درآمدزایی داشت.

  1. سلام،مثل اینکه شماها واقعا براتون سوء تفاهم شده که تیلاپیارو برای حمایت از تولید کننده های داخلی ممنوع کردن😠واقعا برای همتون متاسفم که میدونید بخاطر بی کیفیت بودن و مضر بودن این ماهی برای سلامتی انسانها و به هم ریختن اکوسیستم محیط زیست ممنوع شده ولی شماها خودتونو زدید به کوچه علی چپ. جای تاسف دار...

    ۴۰
  2. از همین اظهارنظرت معلومه اطلاعی نداری 🙂 اکوسیستم که به تولید ربط داره نه واردات!!! ضمن اینکه خود مسئولین هم گفتن که برای حمایت از تولید بوده و ربطی به کیفیت نداشته

    اتفاقا شما خودتو به اون راه زدی! ماهی ای که همه دنیا دارن میخورن مگه میشه بی کیفیت باشه آدم عاقل

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.