۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۲۹۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ دسته: کشاورزی
۳

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات کشور در نامه ای به معاون وزیر کشاورزی، خواستار ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا با هدف حمایت از تولید داخلی آن شد.

به گزارش مسیر اقتصاد حسن صالحی رئیس سازمان شیلات کشور در نامه ای به معاون وزیر کشاورزی خواستار ممنوعیت واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور به مدت ۳ سال از انتهای اردیبهشت سال آینده شد.

این در حالی است که عیسی گلشاهی، مدیرکل بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات با تکذیب این خبر گفت: فعلاً خبری از ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا نیست، اما پرورش‌دهندگان ماهی درخواست ممنوعیت واردات را داده‌اند که در دست بررسی است.

با وجود تولید داخل، ایران نیازی به واردات ماهی تیلاپیا ندارد

مسئولین سازمان شیلات دلایل زیادی را برای این اقدام بیان کرده اند که از مهمترین این دلایل می توان به حمایت از تولید داخلی این ماهی در موسسه تحقیقات شیلات بافق یزد اشاره کرد؛ این مجموعه قرار است از سال آینده تمامی نیاز داخلی ماهی تیلاپیا را با تولید در ۱۰ مزرعه واقع در این موسسه تامین کند.

از دلایل دیگر این تصمیم می توان به قطع وابستگی شیلات به کشور چین، تنظیم بازار آبزیان، خروج از شرایط رکود و افت فعلی قیمت آبزیان وحمایت از تولید با کیفیت ماهی قزل آلا و سایر ماهیان سردآبی اشاره کرد.

تایید کیفیت ماهی تیلاپیا توسط سازمان های داخلی و خارجی

در متن این نامه به عدم کیفیت ماهی تیلاپیا اشاره نشده است، چون بسیاری از کارشناسان شیلات، سازمان بهداشت، سازمان دامپزشکی و بسیاری از سازمانهای بین المللی از جمله فائو(سازمان خواربار جهانی)، سازمان غذا و داروی آمریکا، انجمن قلب آمریکا و آژانس بهداشت و محیط زیست فرانسه کیفیت این ماهی را تایید نموده اند.

مسئولین آبزی پروری کشور نیز جلوگیری از واردات به دلیل کیفیت پایین این ماهی را تکذیب کرده اند.

جلوگیری از خروج بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان ارز از کشور با ممنوعیت واردات تیلاپیا

گفتنی است بر اساس آمار گمرک، در ۹ ماه نخست سال جاری   ۹٬۷۰۰ تن فیله تیلاپیا وارد کشورمان شده که ارزش آن ۳۳ میلیون دلار معادل ۱۱۱ میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که در کشور ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تنی ماهی تیلاپیا وجود دارد و این ماهی را می توان در استانهای از جمله یزد، اصفهان، کرمان، سمنان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی و … پرورش داد.

با این حجم واردات ایران پس از آمریکا، مکزیک و ساحل عاج چهارمین واردکننده ماهی تیلاپیا در جهان بود که عمده این وادرات از مقصد چین، امارات، ایتالیا به کشور صادر می شد.

  1. ما اگه نخواهیم از گرانفروشی داخل همایت کنیم کیو باید ببینیم

    ۴۰
  2. اول تولید بشه ببینیم چی از آب در میاد بعد واردات را ممنوع کنید قیمت جهانی تیلا پیلا کیلویی یک دلار است ولی در بازار حدود ۲۵۰۰۰ تومان فروخته می شد یعنی مقدار زیادی گیر وارد کننده و واسطه ها می آمد ولی حالا که نه تولیدی هست و نه واردات این ضرر را مردم متحمل می شوند چون تنها ماهی بی تیغ و بدون بوی بد و تقریبا مناسب بود.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.