۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۱۹۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

قزاقستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و گندم اصلی‌ترین محصول تولیدی این کشور به شمار می‌آید. با این حال، سالانه بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم از روسیه به بازار قزاقستان وارد می‌شود و دولت این کشور برای حمایت از تولید داخلی، ممنوعیت واردات ۶ ماهه برای این محصول اعمال کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، جمهوری قزاقستان از ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) واردات گندم به این کشور را ممنوع اعلام کرده است تا ضمن حمایت از کشاورزان گندم‌کار داخلی که در سال‌های اخیر با خشکسالی و کاهش سطح تولید مواجه بودند، ثبات در بازار داخلی نیز حفظ شود. با توجه به اینکه سالانه بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم از روسیه وارد این کشور می‌شود. با اعمال محدودیت واردات این محصول استراتژیک، حالا بیم آن می‌رود واردکنندگانی که بازارشان مورد تهدید قرار گرفته است، از مسیرهای غیرقانونی گندم وارد کنند.

قاچاق گندم از روسیه به قزاقستان دارای سابقه است. براساس برآوردها، همه ساله ۵۰۰ میلیون دلار گندم غیرقانونی از مرزهای این کشور وارد می‌شود. حالا دولت قزاقستان تصمیم گرفته براساس مفاد پیمان اتحادیه اقتصادی اورسیا، محدودیت‌هایی برای واردات گندم اتخاذ کند. به نظر می‌رسد موفقیت اجرای این سیاست، متضمن امنیت ملی جمهوری قزاقستان است.

سهم بالای قزاقستان در تولید غلات جهانی

قزاقستان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان است. ۷۴ درصد از کل مساحت این کشور، معادل ۲۰۲ میلیون هکتار زیر کشت انواع محصولات زراعی است. بخش وسیعی از محصولات تولیدی این کشور را غلات به ویژه گندم تشکیل می‌دهد. گندم، به‌عنوان بزرگ‌ترین محصول استراتژیک این کشور، ۸۰ درصد تولیدات غلات را به خود اختصاص داده است. جو، پنبه، تخمه آفتابگردان، برنج  و آرد از دیگر محصولات تولیدی این کشور است که بخش عمده آن به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان صادر می‌شود.

منبع: کاسپین‌نیوز

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.