۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۰۱۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ دسته: انرژی
۱

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس با بیان اینکه یکسان نبودن سهم شرکت ملی نفت از فروش به پالایشگاه های کشور و صادرات نفت خام، موجب شده است این شرکت بیشتر به دنبال خام فروشی باشد، گفت: یکسان سازی این سهم، به نفع منافع ملی است و موجب افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی و کاهش خام فروشی می شود.

احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس دیده بان شفافیت و عدالت در گفتگو با مسیر اقتصاد به مسئله تفاوت سهم شرکت ملی نفت ایران از فروش داخلی در مقایسه با صادرات آن پرداخت و حذف مسائلی که زمینه ساز تصمیمات غلط می شوند را ضروری دانست.

دیده بان شفافیت و عدالت در این زمینه موضع گیری می کند

توکلی با اشاره به اینکه یکسان سازی سهم شرکت ملی نفت از فروش داخل و خارج، امر لازمی است، گفت: با توجه به اینکه کمیسیون انرژی مجلس یک مصوبه در این زمینه داشته است، دیده بان شفافیت و عدالت نیز در همین موضوع، موضع گیری خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله، بستر مناسبی را برای تصمیمات غلط و فسادخیز فراهم می کند، خاطرنشان کرد: به تبع این تفاوت، شرکت ملی نفت به صورت سازمانی انگیزه پیدا می کند بیشتر به صادرات و خام فروشی بپردازد.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت در مورد دلیل  این اتفاق گفت: اگر شرکت ملی نفت صادرات انجام دهد، ۱۴.۵ درصد از فروش نفت به آن می رسد اما اگر نفت را به داخل و پالایشگاه های کشور برای تولید فرآورده بدهد، سهم بسیار کمتری به شرکت ملی نفت می رسد.

انگیزه سازمانی شرکت ملی نفت به سمت صادرات و خام فروشی است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انگیزه سازمانی این شرکت به سمت تصمیمات غیر عادلانه و خلاف منافع ملی است، گفت: بایستی اصلاحاتی رخ دهد تا شرکت ملی نفت نسبت به صادرات یا فروش داخلی آن بی تفاوت باشد؛ حتی اگر اندک نفعی در صادرات وجود داشته باشد، فروش خارجی به داخی برای شرکت ملی نفت ارجحیت پیدا می کند.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه مجلس بایستی به پیشنهاد کمیسیون انرژی در این زمینه توجه کند، افزود: البته ما یک پیشنهاد دیگر هم داریم که درآمد حاصل از این افزایش سهم، صرفا در سرمایه گذاری برای تولید نفت و گاز اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مصالح کشور را در تصویب این مصوبه می دانیم، گفت: ما تلاش خود را می کنیم که این مصوبه در صحن مجلس نیز رای بیاورد.

در حال حاضر منافع سازمانی شرکت ملی نفت به مصالح ملی ارجحیت دارد

توکی در مورد این مسئله که حدود ۲۰ سال است که پالایشگاه جدید نفتی در کشور ساخته نشده است، گفت: نباید منافع سازمانی بر تصمیم گیری ها تسلط داشته باشد اما متاسفانه این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه پالایشگاه در کشور ساخته نشده، این است که اگر شرکت ملی نفت، بنزین را وارد کند، سود بیشتری از تولید بنزین در داخل می برد.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت در پایان با اشاره به اینکه بایستی انگیزه فساد خیزی را از سیستم حذف کرد، گفت: در این صورت است که یک سیستم خوب و درست عمل می کند.

  1. سلام
    لینک زیر جهت اطلاع آقای دکتر توکلی در رابطه با این مصاحبه شان

    حسنتاش پيشنهاد كميسيون انرژي مجلس را براي تعميم سهم ١٤/٥ درصدي وزارت نفت در گفت‌وگو با «شرق» بررسي كرد

    پول‌هاي غير پاسخ‌گو

    http://hassantash.blog.ir/post/543

    ۱۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.