۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۵۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه افزایش وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله به تصویب این کمیسیون رسید، ابراز داشت: تبصره ای به لایحه بودجه اضافه گردید، مبنی بر اینکه بانک مرکزی هر شش ماه گزارشی از عملکرد شبکه بانکی در این زمینه به مجلس ارائه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون تلفیق مجلس دیروز در مصوبه خود با اصلاح تبصره ۱۶ لایحه بودجه، مبلغ و دوره بازپرداخت وام ازدواج را افزایش داد.

بر این اساس وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله افزایش یافت و زوج های جوان می توانند از سال آینده، این تسهیلات را دریافت نمایند.

بانک مرکزی موظف به ارائه گزارش به مجلس

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در این رابطه گفت: به پیشنهاد نمایندگان در این راستا، تبصره ای به قانون بودجه اضافه گردید که به موجب آن بانک مرکزی موظف است هر شش ماه یکبار گزارشی از عملکرد شبکه بانکی در زمینه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون تلفیق بیان داشت: نمایندگان کمیسیون تلفیق همچنین دوره بازپرداخت وام ازدواج را از ۴ به ۵ سال افزایش دادند.

وی افزود: در کمیسیون تلفیق بحث هایی در مورد مدیریت صف وام ازدواج توسط بانک مرکزی نیز شد اما در نهایت نمایندگان برای اضافه کردن تبصره ای در این مورد به توافق نرسیدند.

سیاوشی با بیان اینکه نگرانی جامعه در رابطه با صف وام ازدواج قابل درک است، ابراز داشت: کمیسیون فرهنگی بر مبنای گزارش هایی که بانک مرکزی به این کمیسیون ارائه می دهد بحث صف وام ازدواج و مشکلات احتمالی زوج های جوان در این رابطه را پیگیری خواهد کرد.

توافق نمایندگان روی وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی

اکبر ترکی عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به مصوبه مربوط به وام ازدواج بیان داشت: در کمیسیون بحث های مربوط به مشکلات ازدواج جوانان مورد بحث قرار گرفت و نظر نمایندگان بر مساعدت بیشتر به جوانان در انجام این امر شد و در نهایت وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: بحث هایی در مورد افزایش وام ازدواج به ۲۰ میلیون تومان نیز مطرح شد اما با توجه به اینکه بیم این می رفت که بانک ها در سال آتی منابع قرض الحسنه کافی برای پاسخگویی به خواسته جوانان را نداشته باشند و این موجب ایجاد صف های طولانی و به تبع آن نارضایتی زوج های جوان شود، به همین دلیل نمایندگان بر روی همان وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان توافق کردند.

منابع قرض الحسنه لازم برای وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی موجود است

گفتنی است دوشنبه هفته گذشته رئیس جمهور محترم  بدون اضافه نمودن بندی به تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، موافقت خود با افزایش وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان را اعلام نمودند.

منابع لازم برای اعطای وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی به زوجین از سه محل افزایش سپرده های قرض الحسنه پس انداز، بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه توسط مشتریان و بکارگیری حدود ۳ درصد منابع قرض الحسنه جاری قابل تامین خواهد بود.

در حال حاضر، مسئله و نگرانی زوج های جوان، مربوط به ایجاد صف وام ازدواج توسط برخی از بانک ها است که با پیگیری بانک مرکزی و جریمه بانک های متخلف قابل حل خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.