۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۳۵۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ دسته: پول و بانک
۰

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه وام ازدواج می بایست از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: شبکه بانکی ظرفیت کافی برای پرداخت این مقدار از تسهیلات قرض الحسنه را دارد و این سیاست با بررسی های دقیق و کارشناسی پیشنهاد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر اصفهان در گفتگو با برنامه پیک بامدادی رادیو ایران در مورد برنامه مجلس برای وام ازدواج گفت: با توجه به تورم حدود ۱۰ درصدی که در دو سال گذشته در کشور شاهد بودیم و از طرف دیگر ظرفیتی که در سپرده های قرض الحسنه بانک ها وجود دارد، پیشنهاداتی با توضیحات دقیق و کارشناسی ارائه شد تا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

ظرفیت پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی توسط شبکه بانکی وجود دارد

وی ادامه داد: این بحث در بین اعضاء کمیسیون اجتماعی و برخی از اعضاء کمیسیون تلفیق مطرح شده است تا در پیشنهادات کمیسیون تلفیق آورده شود و ان شاء الله امیدواریم مورد تصویب کمیسیون تلفیق و سپس مورد تصویب صحن مجلس قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که در شرایطی که بانک‌ها مدعی هستند که در سالی که گذشت تقریبا ۱۰۰ درصد منابع قرض الحسنه خود را به متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده اند، چگونه امکان افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان وجود دارد، بیان داشت: مطالعات و بررسی های ما نشان می دهد که ظرفیت پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان توسط شبکه بانکی در سال آتی وجود دارد.

منابع موجود برای افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان

لازم به ذکر است که بررسی های مسیر اقتصاد نشان می دهد که سه محل برای تامین منابع وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی و دیگر مصارف قرض الحسنه از طریق سپرده های قرض الحسنه مردم در نظام بانکی وجود دارد:

۱- افزایش منابع قرض الحسنه پس انداز بانک ها

نقدینگی کشور هر سال در حال افزایش است و این افزایش در حساب های شبکه بانکی اعم از قرض‌الحسنه و موعددار نمایان می شود. برای مثال نقدینگی کشور تا پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل ۲۳.۲ درصد رشد داشت؛ طبق آمار بانک مرکزی منابع قرض الحسنه جاری و پس انداز (پس از کسر ذخیره قانونی) نیز در این سال به ترتیب ۲۲.۳ و ۲۴.۳ درصد رشد یافت.

طبق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی میزان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز تا پایان مهرماه سال جاری برابر ۵۳ هزار میلیارد ثبت شده است؛ اگر فرض شود میزان رشد این منابع در سال آتی حداقل حدود ۲۰ درصد باشد، ۱۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جدید در نظام بانکی وجود خواهد داشت که امکان اعطای وام از طریق آن وجود دارد.

۲- بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه شبکه بانکی

وام های قرض الحسنه ای که بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می کنند طی گذشت چند سال به شبکه بانکی باز می‌گردد. طبق اظهارات مقامات بانک مرکزی هر سال حدود ۲۰ درصد این منابع باز می گردد.

با توجه به اینکه میزان تسهیلات قرض الحسنه شبکه بانکی تا پایان مهرماه سال جاری برابر ۵۴ هزار میلیارد تومان می باشد، لذا برای سال آتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اقساط توسط تسهیلات‌ گیرندگان به شبکه بانکی بازمی‌گردد که منابع جدید در اختیار بانک ها برای اعطای وام قرض الحسنه خواهد بود.

۳- سپرده های قرض الحسنه جاری

در سال های گذشته بانک‌ها به دلیل وجود خلا قانونی، منابع قرض الحسنه جاری را که با هزینه تقریبا صفر جذب نموده بودند، در ارائه تسهیلات سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می دادند و برای اعطای وام قرض الحسنه استفاده نمی کردند، اما مجلس در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با تصویب وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی، سپرده های جاری شبکه بانکی را به عنوان یکی از دو منبع تامین منابع اعطاء این تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفت.

طبق آمار شفاف بانک مرکزی میزان منابع قرض الحسنه جاری شبکه بانکی تا مهرماه ۱۳۹۶ پس از کسر ذخیره قانونی برابر ۹۵.۵ هزار میلیارد تومان می باشد که تنها با در نظر گرفتن ۱۰ درصد این منابع، می توان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اعطای وام قرض الحسنه پیش بینی نمود.

بنابراین با فرض ثبت نام ۱ میلیون نفر در سامانه وام ازدواج، امکان پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی با نصف منابع قرض الحسنه موجود در شبکه بانکی امکان پذیر است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.