۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۷۱۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

سهم ۱۴ بانک خصوصی از کل سپرده‌های بانکی بیش از ۳۲ درصد است، اما این بانک‌ها کمتر از ۱۲ درصد در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۲ مشارکت کرده‌اند. به طور خاص بانک شهر با وجود سهم ۴.۲ درصدی از کل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس انداز شبکه بانکی، تنها ۱.۳ درصد از کل تسهیلات ازدواج را پرداخت کرده است.

مسیر اقتصاد/ درحال حاضر تنها حمایت قابل توجه از ازدواج و تشکیل خانواده، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از سوی بانک‌ها است که از اوایل دهه ۹۰ در بودجه سالانه گنجانده شده است. افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۵، از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۷، از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۸، از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۹، از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۰، از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۱ و از ۱۲۰ به ۱۸۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۲ مسیری بوده که در این سال‌ها طی شده است. همچنین در سال ۱۴۰۲ برای خانم‌های زیر ۲۳ سال و آقایان زیر ۲۵ سال سن، سقف وام ازدواج ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

آمار بانک مرکزی از اعطای تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۲ تا انتهای آذر ماه

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از آمار اعطای تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها، تا پایان آذر ماه سال جاری ۲۷ بانک در پرداخت این بانک مشارکت کرده‌اند و به بیش از ۶۱۸ هزار متقاضی، در مجموع ۱۲۶ هزار ۲۹۵ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرده‌اند.

در جدول زیر آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درخصوص میزان تسهیلات و تعداد فقره وام ازدواج پرداختی هریک از بانک‌ها نشان داده شده است.

بر اساس جدول فوق بانک‌های ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه، بیشترین سهم را در پرداخت تسهیلات ازدواج دارند. همچنین در پایان آذر ماه بیش از ۲۸۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج از بانک‌ها قرار دارند که در مقایسه با گزارش سه ماه قبل، نه تنها کاهش نیافته، بلکه ۳۰ هزار نفر بر تعداد این صف افزوده شده است.

سهم کمتر از انتظار بانک‌های خصوصی از اعطای وام ازدواج

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها موظف شده‌اند از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز، به اعطای وام ازدواج اقدام کنند و از این رو انتظار می‌رود هرکدام از بانک‌ها متناسب با دریافت سپرده از مشتریان در این زمینه نقش ایفا کنند. در جداول زیر سهم هریک از بانک‌ها، به تفکیک دولتی، خصوصی شده و خصوصی، از اعطای تسهیلات ازدواج، کل سپرده‌های بانکی و سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس انداز نشان داده شده‌است. همچنین به دلیل عدم انتشار اطلاعات از سوی بانک سپه و ماهیت متفاوت دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران، این سه بانک در آمارها لحاظ نشده‌اند.

چنانچه از جداول فوق پیداست، بانک‌های دولتی و خصوصی شده سهم اصلی را در اعطای وام ازدواج دارند و سهم بانک‌های خصوصی کمتر از ۱۲ درصد است. این درحالیست که ۱۴ بانک خصوصی کشور مجموعا بیش از ۳۲ درصد از کل سپرده‌های بانکی کشور سهم دارند و سهم آن‌ها از سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی نیز در حدود ۱۵ درصد است.

به این ترتیب بانک‌های دولتی و خصوصی شده به مراتب بیشتر از سهم‌شان از کل سپرده‌های بانکی به اعطای تسهیلات پرداخته‌اند.

نکته جالب توجه درخصوص بانک‌های خصوصی، کاهش جدی سهم آن‌ها از سپرده‌های قرض‌الحسنه در مقایسه با سهم‌شان از کل سپرده‌های بانکی است. دلیل این امر علاوه بر اقبال مردم به بانک‌های غیر خصوصی برای سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه، به سوق دادن مشتریان در این بانک‌ها به سپرده‌های مدت‌دار در مقایسه با سپرده‌های قرض‌الحسنه باز می‌گردد.

کدام بانک‌ها در اعطای وام ازدواج کم کاری می‌کنند؟

در بین بانک‌های خصوصی، بانک‌های پاسارگاد، آینده و پارسیان، با وجود سهم بالا از سپرده‌های بانکی، سهمی به مراتب کمتر در اعطای تسهیلات ازدواج دارند. علاوه بر این بانک شهر با وجود سهم ۴.۲ درصدی از سپرده‌های قرض‌الحسنه، سهمی ۱.۳ درصدی در اعطای تسهیلات ازدواج دارد.

در مجموع بانک‌های خصوصی اغلب به جمع آوری سپرده‌های مدت‌دار از مردم اهتمام دارند و سهم آن‌ها از سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم به مراتب کمتر است. این مسئله در کنار عدم اهتمام جدی به اعطای وام ازدواج، سهم این بانک‌ها از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به رقمی بسیار کمتر از انتظار کاهش داده است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.