۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۰۶۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

به منظور جلوگیری از عواقب روند اجرای سیاست های لیبرلی در اقتصاد که به گسترش اختلاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی منجر شده است، دولت ها باید نیازهای اساسی مردم از جمله مسکن، غذا و حمل و نقل را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد اساتید مدرسه اقتصاد لندن در بریتانیا تحقیقاتی در زمینه کیفیت زندگی مردم انجام داده اند و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که برای تأمین حداقل زندگی برای مردم در سال های آینده دولت ها باید نیازهای اساسی ازجمله مسکن، غذا، حمل و نقل و دسترسی به اینترنت را رایگان نمایند.

توسعه فناوری به کاهش فرصت های شغلی منجر می شود

بر اساس نتایج این تحقیق در آینده نزدیک به دلیل توسعه سطح فناوری های مورد استفاده در جامعه از جمله اتوماسیون، دسترسی بسیاری از مردم کشورها به نیازهای اساسی محدود خواهد شد و همچنین فرصت های شغلی نیز کاهش خواهد یافت.

در واقع توسعه فناوری ها و اتوماسیون در مجموع به افزایش تولید ثروت در جامعه منجر می شود اما از طرف دیگر این روند در کنار گسترش اختلاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی، به کاهش دسترسی بخش زیادی از مردم به نیازهای اساسی منجر خواهد شد.

مسکن، غذا، حمل و نقل و اینترنت رایگان شود

در چنین شرایطی اساتید مدرسه اقتصاد لندن در بریتانیا پیشنهاد کرده اند دولت باید دسترسی مردم به نیازهای اساسی ازجمله مسکن، غذا، حمل و نقل و اینترنت را رایگان نماید. در غیر اینصورت رفاه کلی جامعه با تداوم روند موجود به مرور زمان کاهش خواهد یافت.

از طرف دیگر تداوم روند موجود به کاهش فرصت های شغلی و بیکاری گسترده مردم منجر می شود که در نهایت به بروز اغتشاشات و تظاهرات گسترده خواهد انجامید.

ساخت ۱.۵ میلیون مسکن دولتی رایگان برای اقشار نیازمند

در این تحقیق اساتید مدرسه اقتصاد لندن به طور خاص در خصوص هریک از نیازهای اساسی پیشنهاداتی را به دولت بریتانیا مطرح نموده اند.

به طور مثال در بخش مسکن پیشنهاد این تحقیق افزایش بودجه صندوق تأمین مسکن دولت به دو برابر به منظور ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی رایگان برای اقشار کم در آمد است.

همچنین در زمینه تهیه رایگان غذا برای مردم در این پژوهش پیشنهاد شده است که دولت دست کم هزینه یک سوم وعده های غذایی ۲.۲ میلیون خانواده بریتانیایی را تأمین کند.

علاوه بر این در زمینه حمل و نقل نیز پیشنهاد شده است که دولت به طور کلی استفاده از اتوبوس برای حمل و نقل بین شهری را برای تمامی شهروندان رایگان نماید.

هزینه رایگان شدن نیازهای اساسی با افزایش مالیات تأمین شود

پیشنهاد این پژوهشگران برای تأمین بودجه لازم برای این طرح افزایش نرخ مالیات از مردم است. به طور خاص در این تحقیق هزینه دولت بریتانیا برای تأمین رایگان مسکن، غذا، حمل و نقل و اینترنت به طور سالانه ۴۲ میلیارد پوند تخمین زده شده است.

بر این اساس هزینه تأمین نیازهای اساسی به صورت رایگان به طور هفتگی ۱۲۶ پوند به ازای هر شهروند بریتانیایی هزینه برای دولت درپی خواهد داشت.

این هزینه که بخش کمی از بودجه کل کشور بریتانیا را شامل می شود با افزایش نرخ مالیات و همچنین ایجاد تغییراتی در نظام دریافت مالیات از مردم به راحتی قابل تأمین است.

استقبال برخی مقامات دولت بریتانیا از پیشنهادات مدرسه اقتصاد لندن

جان مک دونِل، یکی از مقامات دولت بریتانیا با استقبال از پیشنهادات مطرح شده در پژوهش مدرسه اقتصاد لندن، نگرش حاکم بر آن را نگرشی نو به مسائل و مخاطرات پیش روی این کشور توصیف کرد.

مک دونِل گفت: «این گزارش نگرش جدیدی را برای حل و فصل مخاطرات مطرح نموده است و اقتصادی جدید را بنیان می نهد که در آن برای همه مردم فرصت هایی برای کسب رفاه بیشتر فراهم است.»

استقبال مردم بریتانیا از افزایش نقش دولت در اقتصاد

با وجود نگرش های لیبرال در کشور بریتانیا در سال های اخیر به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی بخش قابل توجهی از مردم این کشور از ایده هایی که به افزایش نقش دولت در اقتصاد منجر می شود استقبال کرده اند.

به طور خاص طبق نظرسنجی های صورت گرفته بیش از ۸۳ درصد از مردم از دولتی شدن مجدد نظام تأمین آب شرب این کشور استقبال کرده اند و همچنین ۷۷ درصد نیز دولتی شدن راه آهن را تصمیم صحیحی دانسته اند.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.