۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۴۷۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

پاکستان به منظور تسهیل و توسعه تجارت خود با چین و کاهش وابستگی به دلار و سیستم های پرداخت غربی، در نظر دارد پیمان پولی دوجانبه میان خود و چین را عملیاتی نماید و به جای سوئیفت از سیستم پرداخت بین بانکی چین استفاده کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز ۲۱ دسامبر در یک نشست خبری گفت: پاکستان و چین به طور فعالانه ای از ارزهای ملی خود جهت تسویه و پرداخت های سرمایه گذاری و تجارت دوجانبه استفاده خواهند کرد.

وی افزود: دو کشور در جهت ترویج همکاری های پولی بین بانک های مرکزی، اجرای پیمان پولی دوجانبه موجود، تحقیقات جهت گسترش دامنه استفاده از ارزهای ملی دو طرف و حمایت از پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان همکاری خواهند کرد.

این بدان معنی است که بانک های پاکستان و چین در طول زمان قادر خواهند بود اعتبارات اسنادی واردات را با روپیه و یوآن گشایش نمایند. علاوه بر این پاکستان قادر خواهد بود تا وارداتش از چین را به جای دلار بوسیله یوآن انجام دهد.

شرکت های چینی که در پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان سرمایه گذاری می کنند نیز صندوق های سرمایه گذاری یوآنی را به پاکستان خواهند آورد و پرداخت سود سهام و غیره را به جای دلار و یا سایر ارزهای خارجی، از طریق یوآن انجام خواهند داد.

پاکستان به دنبال کاهش وابستگی به دلار

اگر پاکستان و چین اهداف خود جهت انجام پرداخت ها و سرمایه گذاری بوسیله یوآن و روپیه را محقق کنند، می توانند به تدریج  وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.

یک روند فزاینده جهت ترویج استفاده از ارزهای ملی جهت تسویه و پرداخت معاملات میان کشورها (دوجانبه و چندجانبه) وجود دارد، زیرا کشورها مشتاق به کاهش وابستگی بیش از حد خود به دلار آمریکا هستند.

اخیرا بانک های مرکزی اندونزی، مالزی و تایلند نیز چارچوبی جهت افزایش استفاده از ارزهای ملی خود جهت انجام پرداخت های مستقیم معاملات ایجاد کرده اند.

موفقیت چین در استفاده از ارزهای ملی و کنار گذاشتن دلار

چین از سال ۲۰۰۹ یک طرح آزمایشی استفاده از یوآن جهت انجام پرداخت های بین المللی را راه اندازی کرده است. این الزام با توجه به رشد اقتصاد جهانی و ضرورت استفاده بین الملی یوآن ایجاد شده است.

طرح مذکور در سال ۲۰۱۰ به یک چارچوب کامل تبدیل شد و در حال حاضر صدها هزار شرکت چینی معاملات خود با شرکای خود در هنگ کنگ، کشورهای جنوب شرق آسیا و برخی کشورهای دیگر را بوسیله یوآن انجام می دهند.

علاوه بر این، پس از اینکه یوآن در ماه نوامبر ۲۰۱۶ رتبه سوم ارز ذخیره جهانی را بعد از دلار و یورو به خود اختصاص داد، چین تلاش های خود برای استفاده بیشتر از پول خود در پرداخت های بین المللی با کشورهای دیگر را همچنان افزایش داد.

اهمیت بالای استفاده از ارزهای ملی در تجارت پاکستان با چین

طبق گفته یکی از مقامات بانک مرکزی پاکستان، برای پاکستان انجام پرداخت ها بوسیله روپیه و یوآن در تجارت با چین از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا نیاز به دلار آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از آنجایی که میزان واردات از چین ۱۰ میلیارد دلار است، در صورتی که ۲۵ درصد از واردات با ارزهای ملی انجام شود، به میزان ۲.۵ میلیارد دلار نیاز به دلار برطرف می شود.

یک بانکدار پاکستانی می گوید که سیستم بانکی چین برای مدیریت معاملات یوآنی و دیگر ارزهای ملی استفاده می شود اما ما هنوز از این سیستم استفاده نکرده ایم و بانک مرکزی پاکستان ممکن است طی چند هفته یا چند ماه آتی به چارچوبی برای این منظور دست یابد.

پیمان پولی میان چین و پاکستان در سال ۲۰۱۱ برای استفاده از ارزهای ملی منعقد شد و در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی پاکستان از بانک ها خواست تا مبادلات را بر این اساس انجام دهند که استقبال چندانی نشد. مبلغ این پیمان ۱۴۰ میلیارد روپیه و ۱۰ میلیارد یوآن بوده است.

حل مشکلات خارجی پاکستان با عملیاتی شدن پیمان پولی دوجانبه

به گفته یک بانکدار پاکستانی، با ورود به سال ۲۰۱۸ شرایط تغییر زیادی کرده است و پاکستان در حال مبارزه با عدم تعادل حساب های خارجی خود است؛ همچنین به خاطر کریدور اقتصادی چین و پاکستان، تجارت و سرمایه گذاری به سرعت در حال افزایش است.

بنابراین گسترش دامنه پیمان پولی و استفاده از آن برای پرداخت های تجاری و سرمایه گذاری میان پاکستان و چین واقعا می تواند به حل مسائل مربوط به بخش های خارجی کمک نماید.

استفاده پاکستان از CIPS جهت کاهش وابستگی به سیستم پرداخت غربی

طبق گفته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، در گام بعدی باید تسویه حساب ها و پرداخت مبادلات مؤسسات مالی از طریق سیستم پرداخت بین بانکی چین (CIPS) انجام شود که دو کشور قبلا این توافق را انجام داده اند.

به عقیده سخنگو وزارت امور خارجه، پس از اقدامات بنیادین در این زمینه، جریان آزاد سرمایه و انتقال بین المللی وجه بین دو کشور آسانتر خواهد شد و نیاز به سیستم های متمرکز بین المللی نیویورک ولندن کاهش می یابد.

منبع: داون نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.