۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۶۹۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، تجارت بین کشورهای عضو گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به دلیل راهبرد استفاده بیشتر از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه، هرچه مقدار تجارت بین اعضای بریکس بیشتر شود، روند دلارزدایی از تجارت جهانی تقویت خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی امضای قراردادهای جدید و تمدید شراکت‌ها و توافقات موجود، تجارت بین کشورهای بریکس در سال ۲۰۲۳ افزایش سریعی را تجربه کرد. قراردادهای تجاری بریکسی اکنون این اتحاد را مستعد تراکنش‌های فرامرزی با مقیاس بزرگ کرده است. بر اساس داده‌های جدید بانک جهانی، تجارت بین کشورهای بریکس در سال ۲۰۲۴ به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. البته این مقدار بسیار کمتر از میانگین کل تجارت جهانی است. ارقام بریکس به آرامی و در عین حال به طور پیوسته در حال افزایش است. این اتحاد در حال ایجاد پایه‌ای است که می‌تواند بعداً به توافق‌نامه‌های تجاری تمام عیار تبدیل شود. این پایه‌ در جهت تقویت اقتصاد بومی آن‌ها است.

شکستن هژمونی آمریکا با دلارزدایی

سلاح مهمی که بریکس در حال حاضر زیر آستین خود پنهان کرده است، ابتکار دلارزدایی است. بلوک بریکس ابتدا قصد دارد توافقات تجاری را تقویت کند. این عمل در جهت رشد تجارت در چند سال آینده کمک ‌میکند. پس از آماده شدن این مرحله، بریکس می‌تواند ابتکار عمل دلارزدایی خود را به کار گیرد. این به معنی شروع به تسویه حساب‌های تجاری با ارزهای محلی است.

ایده کلی بریکس این است که در نهایت وابستگی خود را به دلار آمریکا قطع کند. حذف دلار می‌تواند ارزهای محلی را به طور ملموس رونق بخشد. هر چه مقدار تجارت بین اعضای بریکس بیشتر شود، تهدید برای دلار آمریکا جدی‌تر می‌شود. چین و روسیه بین اعضای بریکس در تلاش‌های خود برای دلارزدایی تهاجمی هستند و هر کاری را برای تحقق آن انجام می‌دهند. اگر بریکس به طور کامل استفاده از دلار را متوقف کند، بسیاری از بخش‌های اقتصادی در ایالات متحده تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. این اقدام می‌تواند دلار آمریکا را به رکود بکشاند و احتمال رکود را در بازارهای آمریکا ایجاد کند.

جنگ فرسایشی با دلار

بریکس در ماه اوت سال جاری در پانزدهمین اجلاس سران در ژوهانسبورگ پنج کشور تولیدکننده نفت را به عنوان اعضای جدید معرفی کرد. کشورهای صادرکننده نفت که در سال ۲۰۲۴ به بریکس ملحق خواهند شد شامل عربستان، امارات، مصر، ایران و اتیوپی هستند. اگر بریکس کارهای دیگری برای تسویه پرداخت‌های نفتی با ارزهای ملی ایجاد کند، دلار آمریکا بیشترین ضربه را خواهد دید. البته هنوز آن روز نرسیده است. اما همه می‌دانند سال‌های زیادی طول نمی‌کشد تا این سناریو اجرا شود. بریکس پیش از این اعلام کرده بود که حذف دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی «هدف بلند مدت» آن‌ها است.

منبع: واچر گورو

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.