۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۶۶۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی سه کشور تایلند، مالزی و اندونزی چارچوب‌هایی جهت گسترش استفاده از ارزهای ملی‌ در مبادلات با یکدیگر ایجاد کرده‌اند. هدف از این اقدامات تسهیل تجارت، مبادلات مالی و افزایش سرمایه‌گذاری میان سه کشور بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک‌های مرکزی مالزی، اندونزی و تایلند روز دوشنبه دوازدهم دسامبر چارچوبی جهت انجام تسویه مالی و پرداخت با ارزهای ملی راه اندازی کردند. هدف از این اقدام افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری میان طرفین بوده است.

در بیانیه مشترک منتشر شده توسط بانک مرکزی سه کشور مطرح شده است که این اقدامات بخشی از تلاش‌های وسیع جهت استفاده از ارزهای ملی به منظور تسهیل و تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشورها است و ایجاد این چارچوب‌ها نقطه عطفی در تقویت همکاری‌های مالی بین سه کشور است.

علاوه بر چارچوب مذکور جهت انجام پرداخت‌ها با ارزهای ملی سه کشور، چارچوبی نیز جهت تصفیه پرداخت‌ها بوسیله بات-رینگیت میان بانک های مرکزی تایلند و مالزی جهت بهبود معاملات تجاری ایجاد شده است.

علاوه بر چارچوب میان این دو ارز چارچوب‌های دیگری نیز برای تصفیه دو به دو میان بات-روپیه و روپیه-رینگیت ایجاد شده است. تمام سه چارچوب ایجاد شده از تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته خواهد شد.

محمد ابراهیم رئیس بانک مرکزی مالزی روز دوشنبه گفت: اندونزی و تایلند شرکای مهم مالزی در تجارت و سرمایه گذاری هستند و امیدوارم که رشد استفاده از ارزهای ملی سه کشور برای تجارت بین المللی را شاهد باشیم.

ابراهیم افزود: این یک فرصت عظیم برای توسعه کسب و کارها در بخش مالی است و برای انجام این اقدامات بانک‌هایی از هر سه کشور جهت پرداخت و تسویه منصوب شده‌اند.

به گفته رئیس بانک مرکزی مالزی، این کشور در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۳.۸ میلیارد دلار تجارت دوجانبه با اندونزی و ۱۳ میلیارد دلار با تایلند داشته است که از این میزان، به ترتیب فقط ۵.۸ درصد و ۱۱.۴ درصد تجارت مالزی با اندونزی و تایلند با استفاده از ارزهای ملی انجام شده است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.