۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۳۱۴ ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین با ارائه گزارشی در مورد وضعیت تولید و گندم این کشور، تاثیر حمایت های دولت در تولید و تجارت گندم را تشریح کرد. بدین ترتیب قیمت گندم برای حمایت از تولید این محصول ۴۰ درصد بالاتر از قیمت های جهانی بوده و واردات آن نیز محدود شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه راهبردی چین در تولید گندم برای سال آینده مشخص شده و دولت این کشور ملزم به اجرای این سیاست ها می باشد.

کميسيون توسعه و اصلاحات ملی چین با برنامه ریزی مشخص و اندازه گیری سطح تولید و تجارت گندم در این کشور، سیاست حمایتی خاصی برای تولید گندم در نظر گرفته است.

سیاست های حمایتی در چین گویای آن است که قیمت های خرید و فروش گندم، علیرغم تولید بسیار بالای این کشور بالاتر از قیمت های جهانی می باشد.

همچینین دولت چین تعرفه های مشخصی برای کنترل واردات این محصول با ارزش غذایی وضع کرده است تا منجر به کنترل قیمت داخلی و حمایت از تولیدات کشاورزان خود باشد.

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم جهان

چین یکی از بزرگترین تولید و مصرف کنندگان گندم در جهان محسوب می شود، به نحوی که در سال گذشته به اندازه ۱۲۷ میلیون تن گندم برداشت کردند که در حدود ۱۱۶ میلیون تن به مصرف داخلی تخصیص یافت.

البته میزان تولید گندم در چین از ۳ سال گذشته تا به امسال تغییری پیدا نکرده است و گزارش های ارائه شده توسط این کمیسیون نشان می دهد افزایش تولید گندم در سایر کشورها، دلیل کاهش قیمت گندم در جهان است.

عرضه گندم داخلی در چین از سال ۲۰۰۶ توسط شرکت دولتی غله تحت برنامه توسعه ای دولت مرکزی این کشور اجرایی و ساماندهی می شود.

گندم زمستانه چین که در حدود ۹۰ درصد تولیدات داخلی چین را شامل می شود از اواخر نوامبر برابر «نیمه آبان ماه» شروع شده و تا پایان دسامبر برابر «اواسط دی ماه» ادامه پیدا می کند.

افزایش بودجه حمایتی دولت از قیمت و تولید گندم در سال آینده

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در وب سایت رسمی خود برنامه ریزی های جدید برای تولید و قیمت گندم سال آینده را مشخص کرد که حاوی نکات جالب توجهی است.

این کمیسیون، حداقل قیمت هر تن گندم درجه۱ تا ۳ تولیدی کشاورزان خود را در حدود ۳۴۶ تا ۳۶۶ دلار تعیین کرده است که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۵ درصدی است.

البته به گفته کارشناسان این کشور قیمت گندم چین بخاطر نمونه های مشابه خارجی و وارداتی در دو سال اخیر روبه افزایش نهاده است و ۴۰ درصد بالاتر از گندم های وارداتی است.

به طوریکه تحقیقات نشان می دهد کره جنوبی برای واردات گندم از آمریکا قیمتی در حدود ۲۴۶ دلار برای هر تن پرداخت می کند.

انگیزه بالای کشت گندم در چین ناشی از برنامه های حمایتی دولتی این کشور

گفتنی است کشاورزان چینی با توجه برنامه های حمایتی و یارانه ای دولت چین از تولید گندم، همواره کشت این محصول با ارزش غذایی را به سایر محصولات ترجیح داده اند.

اما برنامه های حمایتی دولتی چین و نوع قیمت گذاری گندم از سوی مسئولان دولتی چین بر محصولات خود و مدیریت بازار نیز قابل توجه است.

تعیین قیمت عرضه گندم در چین بر اساس ۳ پارامتر کلیدی 

قیمت گذاری گندم در چین از طریق برآورد هزینه های تولید گندم، میزان تقاضای گندم تولید شده و برآورد قیمت های بین المللی توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین انجام می شود.

یکی دیگر از استراتژی های کشور چین با توجه به اینکه آنان وارد کننده گندم در دنیا محسوب نمی شوند، اعمال بیشترین مقررات تعرفه ای یا ترجیحی برای واردات این محصول است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.