۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۳۸۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

شهرام شاهین فر عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران، ظرفیت تولید گندم کشور در صورت افزایش بهره‌وری را ۱۶ میلیون تن عنوان کرد و افزود: پیش بینی ما از تولید گندم در سال جاری حدود ۸ میلیون تن و از میزان خرید دولت بین ۵.۵ الی ۶ میلیون تن است. علت اصلی کاهش تولید گندم، کاهش قابل توجه بهره‌وری دیمزارهای کشور است که تولید آن‌ها به ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است.

شهرام شاهین فر عضو هیات مدیره بنیاد توانمدسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به برداشت گندم در کشور گفت: هم اکنون برداشت گندم در اقلیم گرم کشور مثل استان خوزستان پایان یافته است و آمار خرید گندم نسبت به سال گذشته با افزایش حدود ۱۰ درصدی، به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است. پیش بینی ما از میزان تولید گندم کشور در سال جاری حدود ۸ میلیون تن و میزان خرید تضمینی دولت بین ۵ الی ۶ میلیون تن است.

عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره نیاز کلی گندم در کشور گفت: با احتساب خرید ۶ میلیون تن خرید تضمینی گندم و از طرفی نیاز ۱۲ میلیون تنی آن در کشور، در سال جاری به واردات ۶ میلیون تن گندم نیازمند هستیم.

قیمت واردات گندم ۴ هزار تومان گرانتر از نرخ خرید تضمینی دولت

شاهین فر در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم، حدود ۱۶ هزار تومان  است که بیش از ۴ هزار تومان بالاتر از نرخ خرید تضمینی دولت (۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) است و دولت در شرایط سخت کنونی مجبور است برای تامین نیاز کشور ارز بالایی را صرف واردات گندم کند. این در حالی است اگر در سالهای گذشته از تولید گندم حمایت‌های لازم بعمل می‌آمد امروز شاهد چنین وابستگی به واردات نبودیم.

عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران در ادامه تاکید کرد: یکی از روشهای حمایت از کشاورزان، کمک به آنها برای تامین هزینه‌های تولید است، با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید از جمله ماشین آلات و نهاده های تولید (بذر، کود و سم) اگر دولت تسهیلات لازم برای تامین آنها را در اختیار کشاورزان قرار می‌داد، میزان تولید گندم در کشور مطلوب تر از وضعیت امروز بود.

وی همچنین ضمن انتقاد از قیمت گذاری غلط گندم در سالهای گذشته بعنوان یکی دیگر از علت‌های کاهش تولید اظهار داشت: نظام قیمت گذاری گندم در سالهای گذشته مشکل داشته و تناسبی با هزینه‌های تولید و قیمت‌های جهانی گندم نداشته است. این مسئله باعث کاهش رغبت کشاورزان به تولید گندم و فروش آن به کشاورزان شده است.

افزایش بهره وری شرط اساسی تولید پایدار و خودکفایی در گندم

شاهین فر در ادامه ضمن اشاره به میزان بهره وری اراضی کشور گفت: کل سطح زیر کشت گندم در کشور حدود ۶ میلیون هکتار است که از این میزان ۴ میلیون هکتار اراضی دیم و ۲ میلیون هکتار آبی است. در سالهای گذشته به دلیل عدم حمایت مناسب و همچنین خشکسالی، بهره وری در زمینهای دیم کشور دچار افت محسوس شده بطوری که طبق برآورد ما از میانگین یک تن به حدود ۵۰۰ کیلوگرم رسیده است.

عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر عملکرد زمین‌های آبی کشور نیز ۳/۵ تن در هکتار است که با حمایت مناسب این عدد می‌تواند به ۵ تن نیز برسد. همپچنین در گندم دیم امکان بهره وری تا ۲ تن در هکتار نیز وجود دارد. در مجموع با افزایش بهره وری امکان تولید بیش از ۱۶ میلیون تن گندم در کشور بوجود می‌آید.

وی همچنین با تاکید بر نقش اصلاح بذر در افزایش تولید گفت: یکی از راه‌های افزایش بهره وری اصلاح بذر است. در سال جاری تنها حدود ۱۵ درصد از گندم کشور با بذر اصلاح شده تولید شد. طبق برآورد ما تنها با اصلاح بذر، بهره وری تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. طبیعتا اگر در مسئله خاک و آب هم اقدامات لازم صورت بگیرد این رقم افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران در پایان تاکید کرد: راه افزایش تولید گندم و خودکفایی در کشور افزایش بهره وری است و برای تحقق آن دولت نیازمند استفاده از ابزارهای متنوع حمایتی مانند اختصاص پاداش بهره وری، کمک به تامین نهاده‌های با کیفیت، آموزش به کشاورزان و… است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.