۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۷۸۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ دسته: پول و بانک
۱

سیف رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی اجازه اتلاف منابع قرض الحسنه را نمی دهد، گفت: در سال های اخیر و مخصوصا از زمانی که مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج به ۱۰ میلیون تومان رسید، انحراف منابع قرض الحسنه کاهش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی عصر دوشنبه بیستم آذر در مراسم دهمین سالگرد تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران ضمن اشاره به اجرای موفق طرح ضربتی وام ازدواج به عنوان نمود عینی سنت قرض الحسنه، ابراز امیدواری کرد با همت مردم و تمهیدات نظام بانکی کشور تا پایان سال صفی در این زمینه نداشته باشیم[۱].

بانک مرکزی اجازه انحراف منابع قرض الحسنه را نمی دهد

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته گفته می‌شد بانک ها منابع قرض الحسنه را در جایگاه خود مصرف نمی کنند یا اینکه این منابع را به کارمندان خود تخصیص می‌دهند اما در سال های اخیر و مخصوصا از زمانی که مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج به ۱۰ میلیون تومان رسید، این وضعیت کاملا متحول شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در این خصوص حساسیت ویژه ای دارد و اجازه نمی‌دهد این منابع در امور غیرمرتبط استفاده شود، گفت: تامین منابع مورد نیاز برای تسهیلات قرض الحسنه در بانک ها نیازمند اقبال مردم و نیکوکاران در تجهیز و تقویت حساب های قرض الحسنه در بانک هاست.

از سپرده های قرض الحسنه جاری جهت اعطای وام ازدواج استفاده نشده است

لازم به ذکر است که منابع تخصیص داده شده جهت اعطای وام ازدواج شامل دو منبع سپرده های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده های قرض‌الحسنه جاری در نظام بانکی است؛ اما تاکنون تنها از منابع سپرده های قرض‌الحسنه پس‌انداز جهت اعطای وام ازدواج استفاده شده است.

این درحالیست که روز یکشنبه در لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به مجلس میزان وام ازدواج کماکان مبلغ ۱۰ میلیون تومان باقی مانده است.

از طرفی مبلغ ۱۰ میلیون تومان با توجه به افزایش هزینه های ازدواج کفایت هزینه های تشکیل زندگی جوانان را نمی دهد؛ از طرف دیگر با بکارگیری کمتر از ۱۰ درصد منابع قرض الحسنه جاری می توان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به ۱۵ میلیون تومان افزایش داد.

ضروری است این مهم توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری شود تا شرایط برای افزایش مبلغ وام ازدواج در کشور فراهم شود.

پینوشت:

[۱] بانک مرکزی کد مطلب: ۱۷۱۹۶

  1. سلام همون وام ده تومن رو من دوبار ثبت نام کردم اما برا ضامن و شرایط سختی که داشت موفق نشدم دریافت کنم و امید دارم سال ۹۷ با افزایش وام ازدواج موفق به دریافت وام بشم ولی واقعا رفتار پرسنل بانک برایه جوانان که برای دریافت وام ازدواج میشن بسیار بی اعتنا و خیلی سنگین رفتار میکنن و تا جایی هم که بتونن ایراد میگیرن و میپیچونن تا مدت که باید پاسخ بدن تموم بشه. لطفا شرایطو برایه جوانان راحت تر کنین. ادم پشیمون میشه از ازدواج و مشکلات. با تشکر

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.