۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۳۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

به دلیل تولید آسان و سودآوری بالا، ۳۰۰ هزار آبزی پرور تایلندی در سراسر این کشور چیزی حدود ۲۲۰ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید و به بازار عرضه می کنند. پادشاه تایلند این ماهی را به عنوان ماهی ملی این کشور معرفی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد و براساس گزارش وزارت شیلات تایلند، تیلاپیا یکی از ماهیانی است که علاوه بر آب های شور و لب شور در آبهای شیرین این کشور پرورش داده می شود و سالانه ۲۲۰ هزار تن از این ماهی برای مصرف داخلی تولید می شود.

مصرف ماهی تیلاپیا به طور منظم در برنامه غذایی خانوارها و رستوران‌های تایلندی گنجانده شده است، این ماهی حدود ۷ دهه قبل به روستائیان تایلندی کمک کرد تا از گرسنگی و سوء تغذیه رهایی یابند، امروزه نیز به کشاورزان و آبزی پروران کمک می کند تا زندگی خود را بگذرانند.

در سال ۱۹۶۶ بومیپول آدولیاده پادشاه پیشین تایلند با امید به ارائه مواد مغذی و سرشار از پروتئین به روستائیان، ماهی تیلاپیا را به آنها معرفی و عرضه کرد.

با این حال مسئولین تایلندی از سال ۱۹۵۱ تحقیق و آزمایش بر روی زیست شناسی و عادت های پرورشی دو گونه تیلاپیای موزامبیکو و تاهی(تایلندی) را شروع کرده بودند.

زاد و ولد تیلاپیا هر سه ماه یکبار است

اما سوال اینجاست که چرا پادشاه تایلند ماهی تیلاپیا را انتخاب کرد؟

در این باره سوپاوات کامولمرل، رئیس بخش سلطنتی شیلات تایلند گفت: از آنجا که ماهیان محلی ای چون کپور محلی و پلان تیپین در سال فقط یکبار پرورش می یابد، تصمیم به تولید ماهی تیلاپیا گرفته شد.

وی افزود: ماهی تیلاپیا این قابلیت را دارد که هر سه ماه یکبار زاده شود و تولید آن بسیار آسان است چون زمانی که تخم ماهی تیلاپیا به ماهی جوانی تبدیل می شود و به شش ماه می رسد به تولید کنندگان این ماهی اجازه داده می شود آن را مصرف و یا برای بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند.

تولید آسان ماهی تیلاپیا دلیل اصلی توسعه این ماهی در تایلند

سوپاوات در ادامه گفت: ماهی تیلاپیا می تواند در استخرهای آبزی پروری و مزارع برنج نیز پرورش داده شود به همین خاطر پادشاه وقت تایلند به منظور تامین کامل مواد مغذی کشاورزان و خانواده هایشان ایده تولید و پرورش ماهی تیلاپیا را در فصل برداشت برنج در این مزارع به روستائیان بدهد.

وی افزود: همچنین اداره شیلات تایلند از ماهیگیران محلی نیز مقداری مالیات برای ماهیگیری دریافت می کرد.

سوپاوات گفت: این نوع از محافظت شدید سبب می شد مردم محلی به طور غیرقانونی نیز به سمت ماهیگیری حرکت نکنند بنابراین سریعترین راه برای تامین امنیت غذایی روستائیان ماهی تیلاپیا بود.

تلاش فراوان پادشاه تایلند برای تولید انبوه تیلاپیا

وی افزود: در سال ۱۹۵۶ ولیعهد ژاپن ۵۰ گونه تیلاپیا به پادشاه تایلند اهدا کرد که پادشاه نیز بعدها به منظور گسترش و توزیع مصرف ماهی تیلاپیا در سراسر تایلند ۱۰ هزار ماهی تیلاپیا به بخش شیلات این کشور اهدا کرد.

سوپاوات گفت: با فشار فراوان پادشاه بر بخش شیلات این کشور فناوری های تولید ماهی تیلاپیا توسعه پیدا کرد و گونه تیلاپیای نیل برای تولید انبوه به آبزی پروران این کشور معرفی شد.

گفتنی است آبزی پروران تایلندی برای تولید انبوه تیلاپیا با فناوری های پیشرفته، تخم ماهی را از دهان ماهی تیلاپیا در می آورند و منتظر نمی مانند که خود ماهی این فرآیند را انجام بدهد.

به همین دلیل و به لطف این فناوری امروزه ۳۰۰ هزار آبزی پرور تایلندی در سراسر این کشور چیزی حدود ۲۲۰ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید و به بازار عرضه می کنند.

تولید همزمان میگو و ماهی تیلاپیا در استخرها پرورش ماهی در تایلند

در همین خصوص یکی از آبزی پروران تایلندی گفت: ما در کنار تولید تیلاپیا در استخرها همزمان نیز به پرورش میگو روی آورده ایم که این کار سبب شده است که سود زیادی نصیب ما شود.

وی افزود: آبزی پروران زیادی مثل من این کار را انجام می دهند و صنعت تیلاپیا به شدت گسترش یافته است به طوری که خیلی ها آن را تولید می کنند، بعضی آن را می فروشند، برخی به تولید غذا و خوراک تیلاپیا می پردازند و برخی نیز از صنایع تبدیلی آن فعالیت می کنند.

منبع: خبرگزاری هوا هین تودی تایلند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.