۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۸۴۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دکتر توکلی گفت: کشورهای دنیا برای تحقق هدف خود در زمینه کاهش وابستگی به دلار به سمت پیمان های پولی دوجانبه حرکت کرده اند. اما ایران در این چندین سال اخیر با توجه به اینکه تحت تحریم های متعددی نیز قرار گرفته اقدام قابل توجهی در کاهش وابستگی به دلار انجام نداده است.

دکتر محمد جواد توکلی معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: بحث عملی سازی حذف دلار از تبادلات مالی کشور علاوه بر این که مورد تأکید اقتصاد مقاومتی است، به یک بحث فراگیر بین المللی نیز تبدیل شده است. در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا در حال حرکت به سمت کنار گذاشتن دلار هستند.

وی افزود: سلطه و آقایی دلار هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است و سبب شده کشورهایی از قبیل چین و روسیه نیز در صدد حذف دلار از مبادلات بین المللی خود باشند.

توکلی گفت: کشورهای دنیا علاوه بر اینکه قصد دارند دلار را از تبادلات تجاریشان کنار بگذارند، به دنبال این مسئله نیز هستند که دلار را از ذخایر ارزی خارجیشان نیز حذف کنند و یا میزان آن را کاهش دهند.

اقدامات ایران در زمینه کاهش وابستگی به دلار قابل توجه نبوده است

این استاد دانشگاه گفت: کشورهای دنیا برای نیل به هدف خود در زمینه کاهش وابستگی به دلار به سمت پیمان های پولی دوجانبه حرکت کرده اند. اما ایران در این چندین سال اخیر با توجه به اینکه تحت تحریم های متعددی نیز قرار گرفته اقدام قابل توجهی در زمینه کاهش وابستگی به دلار انجام نداده است.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر در بحث نقل و انتقالات دلاری با مشکل مواجه هستیم و انتقال درآمدهای صادراتیمان به داخل کشور با موانع متعددی روبروست، گفت: ایران چاره ای جز حرکت به سمت انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای همسو و طرف تجاری اش ندارد.

مقابله با سلطه دلار راه مقابله با تهدیدات آمریکاست

وی افزود: در صورتی که کشورهای جهان بتوانند سلطه دلار را بشکنند، اقتصاد آمریکا با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد و بسیاری از فشارها و تهدیداتی که آمریکا از طریق دلار به کشورهای دنیا وارد می آورد نیز از بین خواهد رفت.

توکلی گفت: آمریکا با استفاده از چاپ دلار بدون هیچگونه زحمتی از تولیدات دنیا استفاده می کند و علاوه بر آن با انتشار اوراق قرضه با بهره کم دوباره این دلارها را بازیافت نموده و مورد استفاده قرار می دهد.

گفتنی است تاکنون چند پیمان پولی دوجانبه میان ایران و کشورهایی چون پاکستان و ترکیه منعقد شده اما هنوز عملیاتی نشده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.