۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۹۷۴ ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر، استفاده ابزاری آمریکا از دلار به عنوان یک سلاح تهاجمی علیه کشورها باعث شده است روند حذف دلار از مبادلات تجاری شتاب بیشتری به خود بگیرد. فروپاشی سازمان تجارت جهانی و معکوس شدن روند جهانی شدن نیز از تبعات جدی حرکت کشورها به سمت دلارزدایی و فاصله گرفتن از نظام تک قطبی است.

به گزارش مسیر اقتصاد، پایگاه خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر در گزارشی تاکید کرد تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورها، روند حذف دلار در مبادلات ارزی میان کشورها را تسریع کرده و جنبشی با هدف دلارزدایی ایجاد کرده است.

جلیوس سن، کارشناس اقتصاد سیاسی مدرسه اقتصاد لندن در سال ۲۰۱۹ با پیش بینی اینکه تسلیحاتی شدن دلار عامل بروز تحولات جدی در سیستم اقتصاد جهانی خواهد شد، در مورد وقوع تحولات جدی در این عرصه مانند معکوس شدن روند جهانی شدن و حتی فروپاشی سازمان تجارت جهانی (WTO) هشدار داده بود.

اشتهای سیری ناپذیر واشنگتن برای اعمال نفوذ دلار در جهان به عنوان یک سلاح اقتصادی، قدرت‌های نوظهور این عرصه از جمله چین و برزیل را دچار ترس کرده است. تا جاییکه آنها از ایجاد کمپین سقوط دلار و حذف آن از مبادلات تجاری، استقبال کرده‌اند.

تسریع روند دلارزدایی به دنبال استفاده آمریکا از دلار به عنوان سلاح

سن، خروج ترامپ از برنامه توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسیده است که دولت آمریکا از دلار به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند؛ به این معنا که آمریکا از یکسو به دنبال محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است و از سودی دیگر این کشور را با محدودیت شدید در استفاده از دلار قرار داده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی به روشنی پیش بینی کرده است که استفاده ابزاری آمریکا از پول خود برای تهاجم اقتصادی علیه کشورها، آنها را وادار به در پیش گرفتن مکانیسم مقابله با آن کرده است. موضوعی که سایر کشورها را هم برای مصون ماندن از تبعات منفی این شیوه مقابله آمریکا، به سوی روند دلارزدایی سوق می‌دهد.

به نظر می‌رسد پس از تحریم‌های دلاری آمریکا علیه روسیه به دنبال جنگ با اوکراین و توجه بیشتر مردم جهان به تسلیحاتی شدن دلار، بسیاری از کشورها در سال ۲۰۲۳ با شتاب بیشتری به سمت حذف دلار از مبادلات پیش می‌روند.

منبع: بیزینس اینسایدر

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.