۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۳۲۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به استفاده غیربهینه از اراضی کشور، گفت: ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور برای کشت دیم مناسب است و این درحالیست که تنها ۱ میلیون هکتار از اراضی برای کشت آبی قابلیت دارد.

خدابخش گودرزوند چگینی مسئول تحقیقات کشت دیم دانشگاه تهران و کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آب کوهین در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت کشت دیم در کشور گفت: در کشور از اراضی دیم استفاده بهینه نمی کنیم.

حداکثر ۱۲ درصد از مناطق ایران قابلیت کشت آبی دارد

وی افزود: ایران از قدیم الایام جزو مناطق خشک دنیا بوده و هست. حداکثر ۱۲ درصد از مناطق ایران جزو مناطق مرطوب هستند و به طور کلی حداکثر یک میلیون هکتار از مجموع ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشورمان قابل کشت آبی است و مشکلی ندارد.

گودرزوند گفت: بنابراین غالب کشت ما کشت دیم باید باشد یعنی به اذعان وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور برای کشت دیم مناسب است.

چگینی با بیان اینکه ظرفیت اشتغالزایی کشور در زمینه کشت دیم بالاست و تولید محصولات کشاورزیمان هم تا حدی معطوف به کشت دیم است، گفت: سابقه و تجربه کشت دیم کشورمان از کشورهای دیگر  بسیار بالاتر است ولی هنوز هم کشت دیم ما کشت قدیمی است.

مسئول تحقیقات کشت دیم دانشگاه تهران ادامه: از طرف دیگر بیش از ۵۰ درصد اراضی کشور کوهستانی شیب دار با شیب بیش از ۷ یا ۸ درصد است؛ به همین خاطر کشت دیم در این اراضی اهمیت زیادی پیدا می کند و به تجربه های خیلی قوی نیاز دارد.

کشاورزان بجای استفاده بهینه از اراضی دیم درصدد گسترش اراضی هستند

کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آب افزود: در همه جای دنیا به جای توسعه کشت، تولید محصولات کشاورزی در هکتار را بالا می برند.

چگینی گفت: متاسفانه کشاورزان برای افزایش تولید به دنبال توسعه کشت هستند که توازن طبیعت را به هم زده و اراضی و منابع طبیعی کشور را از بین برده است.

وزرات جهاد به دانش بومی کشاورزان اهمیت چندانی نمی دهد

این کارشناس افزود: به عنوان مثال وقتی گاوآهن اروپایی را در کشور توسعه دادیم، گاو آهن ایرانی از بین رفت و زمانی که ما رفتیم به سمت توسعه گاو آهن اروپایی، خود اروپائیان آمدند به سمت توسعه گاوآهن ایرانی که سیستم خاک ورزی حفاظتی است.

وی گفت: ما دیگر نمی توانیم به سمت سیستم قدیمی خودمان برویم زیرا به طور کلی به جای اصلاح آن را حذف کردیم.

چگینی با بیان اینکه فعالیت های زیادی برای به زراعی و اصلاح خاک در زمینه کشت دیم انجام داده ایم، پس باید انتظار افزایش تولید را داشته باشیم، افزود: ولی می بینیم که تولیدمان افزایش نیافته است زیرا با طبیعت همگام نبوده ایم و موجب افزایش فرسایش خاک شده ایم.

وی در پایان گفت: برای بهبود بهره وری کشت باید زمین ها یکپارچه شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.