۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۱۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا
۰

۵۵۷ هکتار از اراضی، ۵۹۴ قفس و بیش از ۳ هزار استخر پرورش ماهی در هندوراس به تولید ماهی تیلاپیا اختصاص داده شده و پیش بینی شده است با همکاری چین، ۶ هزار شغل جدید با تولید ماهی تیلاپیا در این کشور ایجاد شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مسئولین شیلات کشور هندوراس با نصب قفس های شناور در دریا، آموزش ماهیگیران و ساماندهی تعاونی های تولید، به دنبال افزایش تولید و پرورش ماهی تیلاپیا و متعاقب آن درآمد بیشتر برای ماهیگیران استانهای واله و سن لورنزو در آبهای خلیج فونسکا از این طریق هستند.

این اقدام با حمایت های فنی و مالی دولت چین و دولت هندوراس در استانهای جنوبی خلیج فونسکا و در قفس های شناور در آبهای شور این خلیج صورت می گیرد.

اداره کل شیلات و آبزیان هندوراس پیش بینی کرده است که تا پایان سال جاری تولید ماهی تیلاپیا به بیش از ۱۰۰ تن برسد. علاوه بر این هم درآمد ماهیگیران این کشور و هم تنوع آبزی پروری آنان افزایش یابد.

درخواست این پیشنهاد  از طرف مسئولین هندوراسی به چین ارائه شده است و این کشور انتظار دارد که بتواند از دانش و تکنولوژی این صنعت بهره مند شود، به همین منظور رئیس جمهور هندوراس و سفیر چین در این کشور متن توافق نامه را امضا کرده اند.

گفتنی است اداره شیلات خلیج فونسکای هندوراس هیچ تنوعی در بحث آبزی پروری ندارد و به همین دلیل صنعت شیلات این کشور با کاهش محصول و متعاقب آن بیکاری ماهیگیران مواجه بوده است.

پیش بینی می شود این پروژه ۱۵ میلیون لمپیرا (واحد پول هندوراس) هزینه در بر داشته باشد که از این میزان ۱۳ میلیون را طرف چینی و ۲ میلیون را دولت هندوراس تقبل کند.

با این اقدام اشتغالزایی گسترده ای در این کشور ۸ میلیون نفری در آمریکای مرکزی ایجاد خواهد شد، به طوری که کارشناسان معتقدند این فعالیت اقتصادی ۶ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

هندوراس برای توسعه صادرات ماهی تیلاپیا، ۵۹۴ قفس شناور را در دریاچه یامجو و سدهای ناکامو و ال کایخون به تولید این ماهی اختصاص داده است.

همچنین سودآوری بالا سبب توسعه تولید این ماهی شده است به طوری که در ۵۵۷ هکتار از اراضی و بیش از ۳ هزار استخر پرورش ماهیان هندوراس، ۱ هزار و ۵۹۸ پرورش دهنده اقدام به تولید این ماهی کرده اند.

 

منبع: خبرگزاری لاتریبون هندوراس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.