۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۳۶۶ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ دسته: پول و بانک
۰

نظام بانکی هند به دلیل وام های بد تحت فشارهای زیادی قرار گرفته و ادغام بانک‌های بد به عنوان یکی از راه حل های عبور از بحران، در این کشور پیشنهاد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نظام بانکی هند به دلیل وام های بد (مطالبات غیرجاری متشکل از معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول که به وام های بد معروف شده اند) تحت فشارهای زیادی قرار گرفته و ادغام بانکها به عنوان یکی از راه حل های عبور از بحران، در این کشور پیشنهاد شده است.

این در حالیست که اتحادیه بانک‌ها در کشور هند (AIBEA) اعتقاد دارد که ادغام بانک‌ها به منزله یک راه حل، باعث می شود که از توجه به مسئله وام های بد جلوگیری شود.

به گفته دبیر کل اتحادیه بانکداری (AIBEA)، اولویت اصلی بخش بانکی در حال حاضر باید توجه به وام‌های بد باشد. سود بانکها در حال کاهش است و آنها قادر نیستند سرمایه خود را افزایش بدهند.

وی معتقد است بانک‌ها برای گسترش و توسعه خود نیاز به سرمایه دارند و به دنبال این هستند که ترازنامه شان را با خارج کردن وام های بد (مطالبات غیرجاری)، پاکسازی کنند؛ در این صورت زیان شناسایی شده باعث می شود که سرمایه بانک کاهش یابد، بنابراین این بانکها برای خروج از بحران نیاز به سرمایه جدید دارند و ادغام راه حل برطرف کردن این مشکل نیست.

ادغام بانک های بد با بانک های خوب نیازمند شفافیت است

دبیرکل اتحادیه بانکداری هند در ادامه افزود: پیشنهاد دهندگان برای ادغام بانک‌ها باید شفافیت بالایی را در ادغام بانک‌ها تضمین کنند و اطمینان دهند که ادغام دو بانک منجر به ایجاد بانک بد جدیدی نخواهد شد. زیرا دو بانک بد از طریق ادغام به یک بانک سالم تبدیل نمی شود و چه بسا به یک بحران بزرگتری تبدیل شود، همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که ادغام یک بانک بد با یک بانک خوب، تاثیر بدی بر بانک خوب نگذارد و بحران به بانک خوب سرایت نکند.

وی می گوید که مقررات زیاد و خسارات ناشی از وام های بد که منجر به کاهش سود می شود، باعث شده است که سود بانک‌ها رفته رفته کاهش یابد. در پایان ۳۱ مارس ۲۰۱۷، سود عملیاتی بانک‌های دولتی از ۱۵۰۰ میلیارد روپیه به دلیل اصلاح ترازنامه و حذف تاثیر وام های بد به ۵۷۴۰ میلیون روپیه کاهش یافت. برای جبران این تلفات در درآمد و کاهش سود، بانکها علاقه خود را به سپرده های پس انداز افراد عادی کاهش می دهند و همچنین هزینه بالاتری را برای همه نوع خدمات بانکی طلب می کنند.

منبع: تلانگاناتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.