۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۰۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ دسته: حمل و نقل کارشناس: مرتضی عبداللهی
۰

امکان واردات ریل با فاینانس و تامین مالی خارجی و عدم توانایى در پرداخت نقدی به تولیدکنندگان داخلی، بهانه ای است که باعث شده شرکت راه آهن از تولیدات داخلی ریل استفاده نکند. مسئله ای که با طراحی ساوزکارهای جدید تامین مالی از جمله در بورس، امکان حل شدن برای حمایت از تولید داخلی را دارد.

بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، پیش بینی شده است که در پایان سال ۱۴۰۴ هر ساله ۱۰۰ میلیون تن بار ترانزیتی از مسیر ایران به سایر کشورها جابجا شود.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، این امر زمانی محقق خواهد شد که شبکه ریلی کشور تکمیل شده باشد. یعنی در شرق ایران خط آهن سرخس-چابهار برای اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و در غرب و شمال غرب کشور خط ریلی ایران به خط ریلی عراق و جمهوری آذربایجان به سمت اروپا متصل شده باشد.

احداث ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید نیاز کشور است

با توجه به این چشم انداز، کشور نیاز به ۲۶ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد. در نتیجه با توجه به این که در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی فعال است، باید تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید ایجاد شود. برای احداث این میزان خط ریلی هر ساله بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن ریل مورد نیاز است.

همچنین با توجه به اینکه هر ۱۰ تا ۱۵ سال باید شبکه ریلی بهسازی و ریل های فرسوده تعویض شود، ضروری است به طور متوسط هر سال ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی موجود نوسازی شود.

واردات ۱۴۶ میلیون دلار ریل در سال گذشته

با توجه به نیاز کشور به ریل، هر ساله ریل مورد نیاز کشور از کشورهای مختلف تامین می‌شود. به گزارش اتاق بازرگانی تهران در سال گذشته (۱۳۹۵) ریل خطوط راه آهن (از چدن، آهن یا فولاد) با کد کالایی ۷۳۰۲۱۰۰۰ به ارزش ۱۴۶ میلیون دلار وارد کشور شده است.

تولید ریل در ذوب آهن اصفهان مانع واردات ریل نشد

با توجه به احساس نیاز کشور به تولید ریل در داخل، شرکت ذوب آهن اصفهان اولین شرکتی بود که شروع به ایجاد خط تولید ریل در کشور کرد. انتظار می‌رفت با بهره برداری از اولین خط تولید ریل در کشور توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، بخش زیادی از ریل مورد نیاز کشور توسط این شرکت تامین شود و مانع خروج ارز از کشور به خاطر واردات ریل گردد.

در خرداد ۹۳ اردشیر سعد محمدی مدیرعامل سابق ذوب آهن اصفهان خبر از تولید ریل UIC60 که برای سرعت‌های بیش تر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت مناسب است، از مهر ۹۴ داده بود؛ اما در مهر ۹۴ با تغییر مدیریتی در این شرکت خبری از تولید این نوع از ریل توسط شرکت ذوب آهن نشد.

تا اینکه با تبلیغات فراوان مبنی بر تولید ریل ملی در کشور در آبان ۹۵، با حضور جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری خط تولید ریل ملی در شرکت ذوب آهن افتتاح گردید؛ اما پس از گذشت ۸ ماه از آن زمان تاکنون، با توجه به گزارش‌ فعالیت‌های ماهانه شرکت ذوب آهن که در سازمان بورس (کدال) منتشر شده، خبری از تولیدات ریلی توسط شرکت ذوب آهن نشده است.

عدم تامین مالی مناسب قرارداد خرید ریل توسط شرکت راه آهن، دلیل توقف تولید

در این زمینه، نظر کارشناسان صنعت راه‌آهن بر این است که شرکت ذوب آهن هنوز نتوانسته گواهی‌های استاندارد بین‌المللی در صنعت تولید ریل را برای تولیدات ریلی خود کسب نماید و به همین خاطر تولید ریل توسط این شرکت فعلا متوقف شده است.

اما شرکت ذوب آهن نظر دیگری داشته و اعلام کرده است که عدم تامین مالی قرارداد ریل خریداری شده توسط شرکت راه‌آهن باعث شده است این شرکت تولید ریل را متوقف کند.

در واقع این شرکت بیان کرده است که مشکل اصلی شرکت توسعه زیرساخت و راه‌آهن جمهوری اسلامی برای خرید ریل از ذوب‌آهن، مسئله امکان واردات با فاینانس و عدم توانایى در پرداخت نقدی به ذوب‌آهن می‌باشد.

شرکت راه آهن پاسخگو باشد

حال باید منتظر ماند تا شرکت راه‌آهن نسبت به اینکه چرا سازوکارهای لازم برای تامین مالی قرارداد خرید ریل از شرکت ذوب آهن را فراهم نکرده، واکنش نشان داده و با پرداخت به موقع اعتبارات ریل های خریداری شده، باعث حمایت از صنعت نوپای تولید ریل در کشور شود و مانع از واردات ریل در راستای حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گردد.

حمایت از تولید داخلی به حضور در بازار خارجی می انجامد

از آنجا که از طریق سازوکارهای جدید تامین مالی، می توان قرارداد با شرکت های داخلی را تامین مالی نمود، ضروری است کارشناسان شرکت راه آهن در این زمینه اقدامات لازم را به ویژه در همکاری با سازمان بورس انجام دهند تا مشکلات این قرارداد مرتفع شود.

ثمره حمایت از تولید داخلی، تقویت شرکت ذوب آهن خواهد بود و این امکان را فراهم می کند که این شرکت بتواند در آینده امکان حضور در بازارهای خارجی را نیز داشته باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.