۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۴۳۳ ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

دولت آمریکا طرحی شامل ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در توسعه راه‌آهن سریع‌السیر برای جابه‌جایی مسافر را در دستورکار قرار داده است که بزرگترین طرح در این زمینه در ۵۰ سال اخیر این کشور محسوب می‌شود. جبران عقب‌ماندگی آمریکا در احداث راه‌آهن سریع‌السیر نسبت به کشورهای اروپایی و شرق آسیا، به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد و دولت کنونی این کشور بعد از سال‌ها بی‌توجهی، در این جهت گام برداشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از نقاط ضعف اقتصاد آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته غربی، عدم بهره‌مندی از خطوط سریع‌السیر در حمل و نقل ریلی است. کارشناسان آمریکایی بارها بر ضرورت سرمایه‌گذاری در توسعه راه‌آهن سریع‌السیر و جبران عقب ماندگی در حمل مسافر با خطوط ریلی تاکید کرده‌اند اما در دهه‌های اخیر اقدامات دولت‌های مختلف در این کشور برای تحقق انتظارات کافی نبوده است.

 بودجه ۸ میلیارد دلاری آمریکا برای توسعه راه‌آهن سریع‌السیر

در این راستا به تازگی دولت جو بایدن، بودجه‌ای بیش از ۶ میلیارد دلاری برای راه‌اندازی دو خط راه‌آهن در ایالت‌های نوادا و کالیفرنیا به تصویب رسانده است. دولت کنونی آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد به دهه‌ها بی‌توجهی به توسعه راه‌آهن سریع‌السیر پایان دهد. طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای توسعه حمل مسافر از طریق خطوط ریلی، بالغ بر ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود که بزرگترین طرح در این حوزه در بیش از ۵ دهه اخیر است.

احداث خط ریلی لاس‌وگاس-کالیفرنیا به طول ۲۱۸ مایل، یکی از خطوط ریلی برنامه‌ریزی شده در این طرح است که حدود ۳ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است. بر اساس برآوردها این طرح در مجموع به حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تنها ۳ میلیارد دلار آن از بودجه دولتی تامین می‌شود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۸ میلادی به بهره‌برداری برسد. خط ریلی دوم در داخل ایالت کالیفرنیا و با بودجه‌ای حدود ۳.۱ میلیارد دلار برای اتصال دو شهر سن‌فرانسیسکو و لوس‌آنجلس برنامه‌ریزی شده است؛ احداث این خط ریلی ۱۵ سال پیش در دستورکار قرار گرفت اما به دلیل بی‌توجهی مسئولین همچنان به نتیجه نرسیده است.

عقب ماندگی آمریکا در حمل و نقل ریلی جبران می‌شود؟

کارشناسان حرکت دولت آمریکا به حمایت و تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل ریلی سریع‌السیر را یک چرخش بزرگ در تاریخ این کشور ارزیابی کرده‌اند که می‌تواند به طور کلی سیستم جابه‌جایی مسافر را تحت تاثیر قرار دهد و نتایجی همچون کاهش بار ترافیکی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را به همراه داشته باشد.

آمریکا برای نزدیک شدن به وضعیت کشورهای اروپایی و شرق آسیا در توسعه راه‌آهن سریع‌السیر برای جابه‌جایی مسافر، به سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی نیاز دارد و انتظار نمی‌رود تا دهه‌های آتی این عقب ماندگی جبران شود؛ اما دولت کنونی آمریکا عزم خود را برای حرکت در این جهت نشان داده است.

منبع: NPR.org

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.