۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۹۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

با توجه به افزایش فزاینده تقاضای کالاهای مصرفی در اروپا، گسترش شبکه ریلی به دلیل کارآیی لجستیک و پایداری محیط زیستی، بیشتر مورد استقبال کشورها قرار گرفته است. کاربرد فناوری پیشرفته مانند شبکه کنترل ریلی مبتنی بر هوش مصنوعی در اروپا، ایمنی ریل و کارایی عملیاتی را بهبود بخشیده است. به طور خاص برای کالاهایی که باید در زمانی کوتاه از تولید به مصرف کننده نهایی برسند، شبکه ریلی گزینه اول حمل و نقل در اروپا محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد قاره اروپا شبکه‌ای از کشورهای به هم پیوسته و بازار کالاهای مصرفی قوی دارد. اخیرا نیز سرعت این روند سرعت گرفته و برای بهینه‌سازی شبکه‌های حمل و نقل خود با چالش‌های بزرگی مواجه شده است. در این میان، حمل و نقل ریلی اروپا توانسته است به یک ستون اصلی تامین نیازهای کالایی آن تبدیل شود که کارایی لجستیک و پایداری در عرضه کالاهای مصرفی را با سرعت کافی تضمین می‌کند.

 اهمیت کارایی لجستیک در تامین تقاضای کالایی اروپا

تقاضای فزاینده برای کالاهای مصرفی فشار بیشتری بر شبکه‌های حمل و نقل اروپا وارد می‌کند. در این زمینه، توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی راهکاری مطمئن و کارآمد برای جابجایی محصولات انبوه از راه دور است. باید توجه داشت که قطارها قادر به حمل مقادیر زیادی کالا هستند، یعنی هزینه و زمان تحویل کالا کاهش می‌یابد و از همین روی زنجیره‌های تامین نیز از این روند سود بیشتری کسب می‌کنند. به دلیل اینکه قطارهای باری توان حمل کانتینرهای استاندارد را دارند، بسیار متنوع هستند و می‌توانند با طیف وسیعی از محصولات موجود در بازار سازگار شوند. حمل و نقل ریلی ثابت کرده که  یک گزینه موثر برای حمل و نقل کالا در مقیاس بزرگ از مواد غذایی گرفته تا کالاهای الکترونیکی است.  همچنین، به دلیل آنکه می‌توان شبکه ریلی را با سایر روش‌های حمل و نقل مانند جاده و دریا ترکیب کرد، به بخش کلیدی و مهم شبکه لجستیک اروپا تبدیل شده است.

تاثیر پایداری زیست محیطی در تامین کالاها

افزایش آگاهی زیست محیطی در اروپا، همه بخش‌ها از جمله حمل و نقل را برای پایدارتر شدن تحت تاثیر قرتر داده است. در این زمینه، حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل مانند حمل‌ونقل جاده‌ای، گزینه‌ای سازگار با محیط‌ زیست است. معمولا قطارها گازهای گلخانه‌ای کمتری به ازای هر تن حمل شده در مقایسه با کامیون‌های حمل بار منتشر می‌کنند. استفاده بهینه از انرژی و توانایی حمل حجم زیادی از کالا نیز میزان انتشار کربن جهان را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه پایداری محیط زیست یک عامل تعیین کننده برای مصرف کنندگان و شرکت‌هاست، حمل و نقل ریلی یک متحد استراتژیک برای طرفداران کاهش اثرات زیست محیطی هستند.

زیرساخت ریلی، بهترین گزینه برای بازار کالاهای مصرفی

اثربخشی حمل و نقل ریلی در بازار کالاهای مصرفی پرتقاضا تا حد زیادی به کیفیت و گسترش زیرساخت‌های ریلی بستگی دارد. از همین روی، کشورهای اروپایی سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را در نوسازی و توسعه راه آهن خود انجام داده‌اند تا بتواند نیازهای روزافزون بازار را برآورده کنند. کاربرد فناوری پیشرفته، مانند سیستم کنترل ریلی مبتنی بر هوش مصنوعی، ایمنی ریل و کارایی عملیاتی را بهبود بخشیده است. قابلیت همکاری بین شبکه‌های ملی نیز همواره یک هدف کلیدی بوده است، زیرا امکان اتصال یکپارچه در سراسر اروپا را فراهم می‌کند. این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها کارایی لجستیک را بهبود می‌بخشد، بلکه رقابت‌پذیری بازار کالاهای مصرفی را افزایش می‌دهد.

چالش‌ها و فرصت‌های آینده برای تامین کالاهای مصرفی

اگرچه حمل و نقل ریلی مزایای قابل توجهی را ارائه می‌دهد، اما همچنان با چالش‌های خاصی مواجه است که در راستای به حداکثر رساندن پتانسیل آن باید مورد توجه قرار گیرد. هماهنگی لجستیکی بین شیوه‌های حمل و نقل با انعطاف‌پذیری و انطباق خواسته‌های خاص مشتریان، مسائلی هستند که بطور پیوسته باید مورد توجه قرار گیرند. براساس برآوردها، پیاده‌سازی فناوری‌های نوظهور، مانند اتوماسیون و دیجیتالی‌سازی، در آینده می‌تواند کارایی حمل‌ونقل ریلی را بیش از پیش افزایش دهد. پیاده‌سازی سیستم‌های مانیتورینگ بلادرنگ و بهینه‌سازی مسیر با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته نیز می‌تواند توانایی سیستم را برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر بازار بهبود بخشد.

منبع: ریل سایدر

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.