۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۹۳۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: تولید
۰

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت اعمال تدابیر غیرقیمتی برای مدیریت ناترازی بنزین گفت: نوسازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی، اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی، از جمله اقداماتی است که برای مدیریت مصرف بنزین ضروری است.

در مدیریت ناترازی بنزین، کارشناس از ضرورت اقدامات غیرقیمتی در کنار اصلاح قیمت بنزین سخن گفته‌اند. یکی از مهمترین اقدامات غیرقیمتی برای کاهش مصرف بنزین، بهبود مصرف سوخت خودروهای تولیدی است. در این راستا مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به راهکارهای جلوگیری از ناترازی بنزین و تاکید بر رفع  مشکلات موتور خودروهای تولیدی در داخل کشور، گفت: تنها راه جبران ناترازی بنزین قیمت‌گذاری نیست، البته این مسئله موثر است اما تنها راهکار نیست.

باید بهره‌وری در بخش حمل و نقل افزایش یابد

وی ضمن اشاره به پایین بودن بهره‌وری در بخش حمل و نقل و نقش آن در افزایش مصرف سوخت، افزود: به واقع عمده کامیون‌های باری ما در زمانی که باری را حمل می‌کنند، بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد به صورت یک طرفه از مقصد خود باز می‌گردند، بنابراین اگر ما بتوانیم مدلی به مانند اسنپ را در زمینه حمل بار به واسطه کامیون‌های باری ایجاد کنیم، دیگر هیچ کامیونی بی‌خود در کشور سوخت خود را نمی‌سوزاند. از این رو ما می‌توانیم با همین امکانات در مصرف گازوئیل و بنزین صرفه جویی کنیم.

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر سیستم حمل و نقل عمومی کشور به شدت فرسوده است، گفت: اگر حکمی که در زمینه واردات خودروهای تاکسی و اتوبوس در داخل شهر مصوب شد، مدنظر قرار می‌گرفت قطعا منابع آن در سال بعد جبران می‌شد. در حال حاضر در حمل و نقل ریلی هم به شدت دچار عقب ماندگی هستیم. به نظر بنده نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور باید در اولویت هزینه‌کرد در خصوص زیرساخت‌های حمل و نقل کشور قرار بگیرد.

مدیریت ناترازی بنزین با کاهش مصرف خودروهای تولیدی و اسقاط فرسوده‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین در زمینه سوخت خودروها و ناترازی بنزین که امروز شاهد آن هستیم، این نکته حائز اهمیت است که نزدیک به ۱۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم. منابع برای نوسازی خودروها نیز وجود دارد. در حال حاضر ۱.۵ درصد قیمت هر خودرو به صندوق نوسازی و اسقاط خودرو واریز می‌شود، بنابراین با وجود این منابع، نوسازی خودروهای فرسوده باید مدنظر قرار گیرد؛ این در حالی است که دولت از سال گذشته تاکنون، ۷ الی ۸ ماه در این بخش تعلل کرده است.

طاهری بیان کرد: ما قبل از بالابردن تکنولوژی خودروها، می‌توانستیم با همین تکنولوژی موجود کارهایی را انجام بدهیم که ندادیم. یکی از مسیرها حتما این است که خودروها به سمت مصرف سوخت کمتر حرکت کنند و البته کشورهای دنیا هم به این سمت حرکت کرده‌اند. در حال حاضر مصرف ۵ الی ۶ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر در خودروهای خارجی مدنظر بوده و این در حالی است که خودروهای ما بالای ۱۱ الی ۱۲ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاندند و این یعنی خودروهای داخلی دو برابر متوسط جهانی مصرف دارند و حتما اگر اصلاحات در موتور خودروها لحاظ شود می‌توانیم در مصرف بنزین اقدامات موثری را انجام دهیم.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.