۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۸۵۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وابستگی متقابل روسیه و ترکیه موجب شده هیچ یک از دو کشور تمایلی به تضعیف اقتصادی کشور مقابل نداشته باشند. به همین دلیل مقامات کشور ترکیه رسما اعلام کرده اند که قصد ندارند در اعمال تحریم های جدید علیه روسیه، با آمریکا و کشورهای اروپایی همراهی کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور آمریکا اخیرا تحریم های متعددی علیه روسیه وضع کرده است. در این تحریم، آمریکا جریمه هایی نیز برای دیگر کشورها که بخواهند با روسیه همکاری داشته باشند در نظر گرفته است.

از این رو بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که گرچه با تحریم روسیه مخالفند ولی از تحریم های آمریکا پیروی میکنند. با اینحال کشور ترکیه به دلیل وابستگی متقابل با اقتصاد روسیه، اعلام کرده است که قصد ندارد در تحریم روسیه با آمریکا و کشورهای اروپایی همراهی نماید.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه کشور ترکیه در مصاحبه ای اعلام کرده است که ترکیه پیش از این خود نیز از تحریم های کشورهای غربی ضربه دیده و قصد ندارد آمریکا و کشورهای اروپایی را در تحریم روسیه همراهی نماید.

چاوش اوغلو گفته است: «در گذشته ترکیه نیز صدماتی از تحریم ها دیده است. تحریم علیه ترکیه و همچنین تحریم علیه شرکای تجاری اصلی ترکیه همچون روسیه، مورد پذیرش ترکیه نیست و به اقتصاد ترکیه صدمه خواهد زد. بنابراین ما قصد نداریم با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه همراهی نماییم و تلاش میکنیم مشکلات موجود را از طریق راه حل های سیاسی مرتفع نماییم.»

در حال حاضر کشور ترکیه در کنار کشورهایی همچون مصر، بنگلادش و آذربایجان یکی از خریداران اصلی گندم روسیه است و در دیگر محصولات کشاورزی نیز تجارت گسترده ای بین دو کشور روسیه و ترکیه برقرار است. علاوه بر این در چند سال اخیر که کشور روسیه واردات محصولات کشاورزی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی را تحریم کرده است، کشور ترکیه توانسته است حضور خود در بازار روسیه را گسترش دهد.

روابط تجاری گسترده روسیه و ترکیه موجب شده است این دو کشور همسایه از نظر اقتصادی، وابستگی متقابل قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند. این وابستگی متقابل موجب میشود هیچ یک از دو کشور تمایلی به تضعیف اقتصادی کشور مقابل نداشته باشند. به همین دلیل مقامات کشور ترکیه رسما اعلام کرده اند قصد ندارند در اعمال تحریم های جدید علیه روسیه با آمریکا و کشورهای اروپایی همراهی کنند.

گرچه درپی حوادث مرزی پیش آمده بین روسیه و ترکیه برای مدتی روابط تجاری و سیاسی این دو کشور به تیرگی گرایید ولی اکنون روسیه و ترکیه مشکلات سیاسی را کنار گذاشته و به دنبال افزایش تعاملات تجاری با یکدیگر هستند.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.