۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۴۹۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات
۰

طبق گفته دولت مصر، هدف از افزایش گسترده تعرفه واردات محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی، ایجاد شرایط مناسب برای تولیدات داخلی از طریق مدیریت واردات این محصولات است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور مصر با هدف حمایت از تولیدات داخلی و آماده سازی شرایط تولید، میزان تعرفه واردات بیش از ۳۶۴ کالای غیر ضرور و لوکس را از ۵۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش داده است.

نظام تعرفه گذاری در خدمت تولید داخل

نظام تعرفه گذاری در کشور مصر با هدف تأمین نیاز داخلی و با رعایت حمایت از تولیدات داخلی میزان تعرفه واردات محصولات را تنظیم میکند. بر همین اساس طبق آخرین بازبینی که در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی در میزان تعرفه واردات محصولات به کشور مصر صورت گرفت، میزان تعرفه بیش از ۳۶۴ ردیف تعرفه افزایش یافته که حدود ۵۳ مورد آن مربوط به محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.

تعرفه ۳۶۴ کالا تا ۸ برابر افزایش یافته است

دولت مصر در اطلاعیه ای که در این زمینه منتشر کرده اعلام کرده است که ۳۶۴ ردیف تعرفه که با افزایش میزان تعرفه واردات مواجه شده اند، محصولاتی «مخرب»، «غیر ضرور» و «لوکس» بوده اند. طبق تصمیم دولت کشور مصر تعرفه واردات این محصولات بین ۵۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. در واقع کشور مصر تعرفه واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس را تا ۸ برابر افزایش داده است.

محصولاتی همچون انواع میوه تازه و خشک شده، شکلات و مواد غذایی دارای کاکائو، بیسکویت، انواع ویفرها، انواع آجیل، انواع آب میوه و بستنی جزء محصولات کشاورزی و مواد غذایی هستند که با افزایش تعرفه واردات مواجه شده اند.

مدیریت واردات، حمایت از تولید داخلی و جذب سرمایه و دانش خارجی هدف اصلی افزایش تعرفه واردات

طبق اعلام سخنگوی دولت کشور مصر هدف از افزایش گسترده تعرفه واردات محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی، ایجاد شرایط مناسب برای تولیدات داخلی از طریق مدیریت واردات این محصولات است. علاوه بر این افزایش تعرفه واردات این پیام را برای سرمایه گذاران خارجی دارد که میتوانند با سرمایه گذاری در تولید محصولات در داخل کشور مصر، به راحتی محصولات خود را به فروش برسانند. هدف اصلی کشور مصر از تسهیل ورود سرمایه های خارجی، انتقال دانش لازم برای تولید محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب در داخل کشور است.

علاوه بر این در سال های اخیر میزان واردات محصولات کشور مصر از میزان صادرات این کشور پیشی گرفته و این کشور با تراز تجاری منفی مواجه است. تراز تجاری منفی این کشور در سال های اخیر، میزان ذخیره ارزی این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. از این رو یکی از دلایل مسئولین کشور مصر در زمینه افزایش تعرفه واردات محصولات، حرکت به سمت متعادل نمودن تراز تجارت خارجی این کشور بوده است.

طبق اعلام وزارت تجارت خارجی آمریکا، محصولاتی همچون شیرینی جات، آجیل، میوه و بستنی جزء محصولاتی هستند که در حال حاضر از این کشور به کشور مصر صادر میشوند و بیش از دیگر محصولات تحت تأثیر افزایش تعرفه واردات کشور مصر قرار خواهند گرفت.

دو مرتبه افزایش تعرفه واردات محصولات در یک سال

افزایش میزان تعرفه واردات ۳۶۴ محصول وارداتی در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی در حالی رخ داده که پیش از آن نیز در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی کشور مصر تعرفه واردات بسیاری دیگر از محصولات را افزایش داده بود. در آن زمان محصولاتی همچون لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، پلاستیک، انواع لباس، کفش، انواع ساعت، غذای حیوانات و برخی دیگر از محصولات کشاورزی مشمول افزایش تعرفه واردات شده بودند.

به طور کلی حمایت از تولید داخلی محصولات کشاورزی در یکی دو سال اخیر مورد توجه جدی مسئولین کشور مصر بوده و تعرفه واردات اغلب محصولات این بخش با افزایش تعرفه واردات مواجه شده اند. به طور مثال در حال حاضر تعرفه واردات سیب تازه ۴۰ درصد و تعرفه واردات مرغ ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

توافقات تجاری دوجانبه مزیت کشورها در زمان افزایش تعرفه واردات

این درحالیست که افزایش تعرفه واردات برای کشورهایی که پیش از این با کشور مصر توافق تجاری دوجانبه منعقد کرده بودند اعمال نشده و این کشورها میتوانند محصولات خود را با تعرفه های وارداتی سابق به کشور مصر صادر نمایند. به طور مثال کشورهای اتحادیه اروپا جزء کشورهایی هستند که با مصر توافق تجاری دوجانبه منعقد کرده اند و در حال حاضر در مقایسه با کشور آمریکا شرایط مناسب تری در تجارت با کشور مصر دارند.

افزایش تعرفه واردات یکی از روش های مرسوم کشورها برای حمایت از تولیدات داخلی است. با اینحال کشورها تنها به استفاده از این روش بسنده نکرده اند. کشور مصر نیز از روش های دیگری همچون اخذ مجوز بهداشتی، اخذ مالیات کنترل کشاورزی و همچنین دیگر محدودیت های فنی برای جلوگیری از ورود بی رویه محصولات استفاده میکند.

منبع: سایت وزارت تجارت خارجی آمریکا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.