۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۲۲۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کشور عربستان به دنبال آن است تا با تغییر ساختاری در نحوه کسب درآمد از فروش نفت، از وابستگی بودجه ای به نفت بکاهد و نظم بیشتری به بودجه سالانه خود بدهد. در طرح جدید در صورتی که قیمت‌های نفت به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند نرخ مالیات نیز  از ۲۰ درصد بیشتر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور عربستان به دنبال آن است تا با تغییر ساختاری در نحوه کسب درآمد از فروش نفت، از وابستگی بودجه ای به نفت بکاهد و نظم بیشتری به بودجه سالانه خود ببخشد.

کشور عربستان به طور جدی به دنبال طرحی برای اخذ مالیات از شرکت نفت آرامکو است تا آن‌ را جایگزین طرح کنونی نرخ ثابت مالیات بر درآمد نماید. شرکت نفتی آرامکو در حال حاضر در آستانه خصوصی سازی قرار دارد و مقامات کشور عربستان به دنبال آن هستند که قبل از آغاز عرضه عمومی اولیه سهام آرامکو، مالیاتی در ارتباط با فروش نفت برای آن وضع کنند.

در این طرح پیشنهادی مقدار اولیه نرخ مالیات سلطنتی که شرکت آرامکو باید به دولت عربستان بپردازد ۲۰ درصد از درآمد خواهد بود. در حال حاضر نیز نرخ مالیات ثابت این شرکت ۲۰ درصد است. اما در طرح جدید در صورتی که قیمت‌های نفت به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند، نرخ مالیات نیز  از ۲۰ درصد بیشتر خواهد شد.

طرح مالیات منعطف به حکومت پادشاهی عربستان کمک می‌کند که در صورت افزایش قیمت نفت، درآمد بیشتری داشته باشد. در حال حاضر شرکت نفتی آرامکو به کلی تحت مالکیت دولت عربستان قرار دارد و بخش قابل توجهی از بودجه دولت عربستان از منابع حاصل از فروش نفت تأمین میشود. روش مالیات منعطف میتواند در صورت خصوصی سازی این شرکت درآمد بیشتری را برای دولت ایجاد نماید.

عربستان سعودی وابستگی گسترده ای به درآمد نفتی دارد و مقامات این کشور در تلاشند تا با اجرای برنامه های اقتصادی جدید در چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ میلادی از وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهند. نظم دهی به درآمدهای دولتی یکی از الزامات اصلی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و قانون مالیات منعطف نیز در همین راستا طراحی شده است.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، در سال جاری نیز ۷۰ درصد از کل درآمد دولت عربستان از منابع حاصل از فروش نفت تأمین شده است و دولت این کشور در سال جاری نیز با کسری بودجه مواجه است. اقتصاد این کشور نیز در قیمت فعلی نفت با مشکلات جدی روبه رو است.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.