۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۳۰۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

دولت روسیه پس از تحریم های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا، یک سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت را ایجاد کرده که برای کشور چین و سایر کشورهای عضو بریکس الهام بخش بوده است و این کشورها را نیز به فکر خروج از سوئیفت انداخته است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، یکپارچگی آمریکا در نظام مالی جهانی به سرعت در حال از بین رفتن است. چرا که آمریکا با سو استفاده از قدرت سیاسی اش برای سایر کشورهای جهان محدودیت و تحریم ایجاد کرده و بدین طریق باعث شده تا کشورها به فکر ایجاد ابزارهای مالی جایگزین ابزارهای تحت نظارت آمریکا باشند.

راه اندازی سازمان های چندجانبه در جهان برای مقابله با آمریکا

کشورها با مشارکت یکدیگر، سازمان های چندجانبه مختلفی را در جهان ایجاد کرده اند که مقید و تحت هدایت قوانین وزارت خزانه داری آمریکا نبوده و این اتفاقات سبب شده تا استفاده از دلار کنار گذاشته شده و کشورها به فکر استفاده از ارزهای جایگزین و ارزهای ملی خود در مبادلات بین المللی باشند.

واقعیت این است که امور پولی و مالی توسط آمریکا به عنوان ابزارهای سیاست خارجی بکار گرفته شده اند. این امر نشان دهنده مکانیزم سلطه جهانی آمریکا است و به نظر می رسد این کشور به دنبال این است که مخالفان ژئوپولیتکی (روسیه) و همچنین قدرت های اقتصادی در حال رشد (چین) را در برابر خود تضعیف نماید.

تحریم های مالی، روش جدید آمریکا برای جهت دهی کشورها

کشور آمریکا در مواجه با عدم امکان انجام اهداف استراتژیک خود از طریق دیپلماسی یا سایر گزینه ها به درگیری و فشار از طریق جنگ مالی، تحریم های اقتصادی، ممنوعیت و بلوکه کردن حساب های بانکی سیاستمداران و بازرگانان کشورها و سایر روش های مالی متوسل می شود.

کشور آمریکا به دنبال بهانه جویی و در واکنش به نقض آشکار قوانین بین المللی، سلاح های مالی خود را به سمت کشورهایی از قبیل ایران، سوریه، سودان، کره شمالی و سایر کشورها که به اصطلاح محور شرارت نامیده می شوند، نشانه گرفته و اقتصادهایشان را تحت فشار قرار داد تا اینکه کشورها از مواضع خود عقب نشینی کنند.

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت، یک تحریم اقتصادی

حال مدتی است کشور آمریکا این استراتژی را علیه کشور روسیه بکار برده است. پس از پیوستن مجدد کریمه و شهر سواستوپول به قلمرو روسیه، کشور آمریکا، انگلیس و لهستان، اتحادیه اروپا را تحت فشار قراردادند تا دسترسی روسیه را به سوئیفت قطع کند.

سوئیفت که در سال ۱۹۷۳ در شهر بروکسل کشور بلژیک تاسیس شده است، یک سیستم ارتباطات بین المللی است که به بانک ها اجازه می دهد تا نقل و انتقال الکترونیکی میان خودشان را انجام دهند. قبل از تأسیس سوئیفت، موسسات مالی محدود به برقراری ارتباط از طریق سیستم های تلفنی و تلکس دوطرفه بودند.

لذا سوئیفت یک پیشرفت تکنولوژی سطح بالا بود که به افزایش سرعت تجارت و سرمایه گذاری در جهان منجر شده و به طور بی سابقه ای کاهش هزینه های معامله را بدنبال داشته است. تا به امروز میزان زیادی از نقل و انتقال داده های مالی بانک ها و مؤسسات جهان بوسیله این سیستم انجام شده است.

سوئیفت، ابزاری برای جاسوسی و تحریم

در ظاهر توسط سکانداران سوئیفت گفته می شود که این سیستم یک مکانیسم فنی است که به صورت کاملا بی طرفانه عمل می کند. با این وجود در حملات ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلو، اداره خزانه داری آمریکا به بهانه ردیابی تأمین مالی تروریسم اطلاعات خصوصی ذخیره شده افراد در سیستم سوئیفت را در اختیار گرفته و اقدام به سو استفاده از آنها کرده است.

به این ترتیب می توان پی پرد که آمریکا از داده های سوئیفت به نفع خود و علیه سایر کشورها استفاده می کند و با گذشت زمان کشورهای مختلف را به بهانه این که در انجام فعالیت های غیر قانونی و تروریستی دخیل بوده اند، تحت تحریم قرار می دهد. به عنوان نمونه آمریکا دسترسی بانک های کشور ایران به سوئیفت را قطع نموده که مشکلات فراوانی را برای تجارت بین المللی این کشور بوجود آورده است.

راه اندازی سیستم جایگزین سوئیفت، ابتکار روسیه برای مقابله با تحریم

همچنین آمریکا جهت مقابله با قدرت منطقه ای روسیه و تضعیف این کشور، اقدام به قطع دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت کرده است. این تهدیدات و محدودیت های دائمی کشور آمریکا سبب شده تا روسیه اقدام به ایجاد یک سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت نماید.

بیش از ۹۰ درصد از عملیات بانکی کشور روسیه به صورت فرامرزی می باشد، بنابراین قطع دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت برای اقتصاد جهانی نیز عواقب ناگواری خواهد داشت.

به گفته اسکور بوگاتوا، معاون رئیس بانک مرکزی روسیه، بانک های اصلی این کشور با یکدیگر وارد توافق شده اند و به طور کامل از سیستم پرداخت جدید و بومی استفاده می کنند.

الهام گرفتن دیگر کشورها از روسیه برای خروج از سوئیفت

ویژگی بارز سیستم جدید در مقایسه با سوئیفت این است که هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داده و از همه مهمتر روسیه را به اقتدار سیاسی و امنیت اقتصادی رسانده است که به گفته مقامات این کشور حتی در صورت افزایش تحریم ها باعث افزایش هرچه بیشتر این اقتدار خواهد شد. علاوه براین ابتکار راه اندازی سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت توسط روسیه سایر کشورها را نیز تشویق به انجام اقداماتی در این راستا کرده است.

کشور چین نیز آمادگی کامل دارد تا از سیستم پرداخت های طراحی شده خود به جای سوئیفت استفاده کند. از طرفی سایر کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز در حال بحث بر روی راه اندازی یک سیستم پرداخت چندجانبه جایگزین سوئیفت  هستند. این بدین معنی است که علاوه بر روسیه و چین کل اعضای بریکس از این اقدام سود خواهند برد.

بنابراین مشاهده می شود برنامه ای که آمریکا و همدستانش علیه روسیه طراحی کرده بودند، با یک اثر وارونه بر علیه خودشان عمل کرده است. چراکه نه تنها باعث خروج روسیه از سوئیفت شده، بلکه باعث شده تا روسیه سیستم جایگزین سوئیفت را طراحی کند و این اقدام برای سایر کشورها نیز الهام بخش باشد.

از طرفی فعالیت های خصمانه ای که با هدف ایجاد بی ثباتی در کشورها توسط آمریکا و متحدانش اجرا شده بود را نیز خنثی کرده و به زودی اکثر اقتصادهای نوظهور را دنباله رو خود خواهد کرد.

منبع: ولترنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.