۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۷۴۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

در حال حاضر سامانه پیام رسان مالی چین ۸۵ کشور و منطقه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش قرار داده است و پیش‌بینی می شود در آینده ای نزدیک جایگزین سوئیفت شود؛ در اینصورت چین تمامی مبادلات خود با کشورهای طرف تجاری اش را از طریق این سیستم انجام خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد، کشور چین راه اندازی فاز دوم سیستم پرداخت بانکی بین المللی (CIPS) را به منظور گسترش میزان استفاده از یوآن راه اندازی خواهد کرد.

طبق گفته ژوشاچوان، رئیس بانک مرکزی چین، راه اندازی فاز دوم سیستم پرداخت بانکی بین المللی (CIPS) سبب تقویت و گسترش مراکز مالی بین المللی در شانگهای خواهد شد.

این اقدام حدود دو سال پس از راه اندازی فاز اول CIPS صورت گرفته است. لازم به ذکر است که CIPS یک سیستم پرداخت و تسویه معاملات است که توسط بانک مرکزی چین طراحی شده و هدف از راه اندازی این سیستم ارائه خدمات ایمن، آسان و کارآمد به مؤسسات مالی بین المللی و بانک های فراساحلی چینی جهت انجام معاملات مبتنی بر یوآن است که به عنوان جایگزینی برای سوئیفت می باشد.

در ماه اکتبر ۲۰۱۵ بانک مرکزی چین اعلام کرد که فاز اول CIPS را رسما راه اندازی کرده است. بانک مرکزی در مورد ویژگی های بارز این سیستم گفته است که CIPS تا حد زیادی کارایی عملیات تسویه و پرداخت ها را افزایش داده و نشان دهنده پیشرفت عمده در ایجاد یک سیستم مدرن پرداخت است.

این سیستم ترکیبی از پرداخت های داخلی و بین المللی مبتنی بر یوآن را انجام می دهد.

طبق گفته ژانگ سین رئیس شرکت خدمات پرداخت بین المللی چین، با گسترش هرچه بیشتر مناطق تحت پوشش و افزایش حجم تجارت، CIPS نقش برجسته تری را به عنوان یک کانال اصلی جهت پرداخت های بین المللی مبتنی بر یوآن ایفا خواهد کرد.

تا پایان ماه می ۲۰۱۷، استفاده کنندگان مستقیم از CIPS با میزان پرداخت های بالا، به تعداد ۲۸ کاربر رسیده است. همچنین تعداد استفاده کنندگان غیر مستقیم از این سیستم نیز به عدد ۵۷۴ کاربر رسیده است. در حال حاضر این سیستم ۸۵ کشور و منطقه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش قرار داده است.

پیش‌بینی می شود سامانه پیام رسان چین در آینده ای نزدیک جایگزین سوئیفت شود و این کشور تمامی مبادلات خود با کشورهای طرف تجاری اش را از طریق این سیستم پیگیری نماید.

منبع: چاینادیلی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.