۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۶۷۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت چین برنامه دارد نحوه تعیین نرخ برابری یوآن به دلار آمریکا را به‌گونه‌ای تغییر بدهد که در شرایط عدم قطعیت حاکم بر بازارهای مالی جهانی، قیمت یوآن پایداری بیشتری داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین برنامه دارد نحوه تعیین نرخ برابری یوآن به دلار آمریکا را به‌گونه‌ای تغییر بدهد که در شرایط عدم قطعیت حاکم بر بازارهای مالی جهانی، قیمت یوآن پایداری بیشتری داشته باشد.

دولت چین روش نرخ ارز شناور را برای مدیریت بازار ارز خود اتحاذ کرده است. علاوه بر این در هر روز این امکان وجود دارد که نرخ برابری یوآن به دلار به اندازه ۲ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد.

دولت چین برای مدیریت قیمت گذاری ارز یک «نرخ برابری مرکزی» در نظر گرفته که در هر روز با توجه به میانگین قیمت حواله بانک‌های تجاری و نرخ برابری در روز قبل، نرخ آن به روزرسانی میشود.

این فرمول جدید «نظام تجاری نرخ ارز» نام دارد. این روش این امکان را فراهم کرده که قیمت‌گذاری نرخ برابری ارز در چین برخلاف دیگر بازارهای مالی به صورت خلاف دوره‌ای انجام شود.

بازارهای مالی جهانی عموما در جهت دوره‌ها عمل می‌کنند؛ به این معنی که در زمان افزایش تقاضا و افزایش قیمت، با تشدید افزایش تقاضا بر میزان قیمت می‌افزایند و در زمان کاهش تقاضا و کاهش قیمت نیز با تشدید کاهش تقاضا به گستردگی رکود و کاهش قیمت دامن می‌زنند.

کارشناسان معتقدند فرمول جدید چین میتواند تاحدودی این مسئله را در بازار ارز چین مدیریت نماید و بر پایداری قیمت یوآن بیفزاد.

در سال جاری میلادی با وجود عملکرد مناسب اقتصاد و بخش مالی چین قیمت یوآن در برابر سبد ارزهای خارجی درحدود ۲.۷ درصد افت کرده است. این مسئله نشان از ناپایداری بخش مالی دارد و دولت چین در تلاش است با استفاده از فرمول جدید بتواند به تعیین نرخ برابری یوآن به دلار ثبات بیشتری ببخشد.

لازم به ذکر است که تصمیماتی که برای پایداری ارزی گرفته در جهان می شود، در شرایط مختلف کشورها متفاوت است. اگر کشوری تورم پایین داشته باشد، پایداری به معنای ثبات نرخ ارز و اگر کشوری تورم بالا داشته باشد، پایداری به معنای تغییر نرخ ارز به اندازه تورم برای جلوگیری شوک نرخ ارز است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.