۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۵۳۳ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در آمریکا قیمت مسکن بالا رفته و بیش از نود درصد بازار بیش از اندازه ارزش‌گذاری شده است. کاخ سفید طرح‌هایی برای کمک به بهبود شرایط بازار مسکن با استفاده از ابزارهای مالیاتی برای افزایش انگیزه عرضه مسکن و تقویت تقاضای مصرفی ارائه کرده است. این طرح شامل کمک‌هایی تا ۲۵ هزار دلار برای پرداخت وام مسکن و اعطای اعتبار مالیاتی ۱۰ هزار دلاری است.

به گزارش مسیر اقتصاد بایدن در جریان سخنرانی اخیر خود پیشنهادهای جدیدی برای مسکن آمریکا مطرح کرد. این طرح‌ها شامل اعتبارات وام مسکن برای خانه اولی‌ها است. برای فروشندگان خاصی نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است. با این وجود برخی کارشناسان همچنان نگران کمبود عرضه مسکن هستند. دولت بایدن فهرستی از پیشنهادهای جدید برای مقابله با گرانی بازار مسکن ارائه کرده است. هدف این پیشنهادها بهبود شرایط خریداران مسکن، اجاره‌کنندگان و مالکانی است که وام مسکن گرفته‌اند.

افزایش قیمت مسکن در آمریکا

روز پنجشنبه جو بایدن در سخنرانی خود گفت: «من می‌دانم که هزینه مسکن برای شما بسیار مهم است. اگر تورم همچنان پایین بیاید، نرخ بهره وام مسکن نیز کاهش می‌یابد. اما من منتظر آن نیستم.»

هزینه‌های مالکیت مسکن افزایش چشمگیری یافته است. حدود ۹۰ درصد بازار بیش از اندازه ارزش‌گذاری شده است. به همین دلایل کاخ سفید در حال ورود به این مسئله است. افزایش نرخ‌های وام مسکن خریداران بالقوه را کاهش داده است. این اتفاق مالکان را از فروش باز داشته است. با وجود این همه خانه خارج از بازار، قیمت ها همچنان بالا مانده است.

آمریکا دست به دامان یارانه مسکن

دولت بر کنگره فشار می آورد تا یک اعتبار تسهیلاتی وام مسکن برای خانه اولی‌های قشر متوسط تصویب کند. این طرح یک اعتبار مالیاتی ۵۰۰۰ دلاری برای دو سال ارائه می‌دهد. این اعتبار مالیاتی می‌تواند برای پرداخت مالیات استفاده شود. برای خریداران مسکن نسل اولی، بایدن ۲۵ هزار دلار کمک پرداخت برای وام مسکن را نیز پیشنهاد کرد.

برای باز کردن قفل عرضه، طرح جدیدی پیشنهاد شد. یک سال اعتبار مالیاتی ۱۰ هزار دلاری برای خانواده‌هایی که اولین خانه‌شان را می‌فروشند. این شامل املاکی است که با قیمت کمتر از میانگین شهر عرضه می‌شوند.

در میان دیگر اقدامات پیشنهادی، بایدن همچنین از کنگره می‌خواهد قانون ساخت و نوسازی ۲ میلیون خانه را تصویب کند. کاخ سفید گفت برای کاهش شکاف عرضه، این مقدار کافی است و قیمت‌ها را پایین خواهد آورد.

تب و تاب واکنش‌ها به طرح جدید

گروه‌های متعددی از این تلاش‌ها به‌عنوان گام‌های ارزشمند برای مقابله با این موضوع قدردانی کرده‌اند. دیوید دورکین، مدیر عامل کنفرانس ملی مسکن، آن را «مهمترین سخنرانی رئیس‌جمهور در کنگره با موضوع مسکن در بیش از ۵۰ سال گذشته» می‌داند. برخی دیگر هشدار داده‌اند که این اقدامات باعث افزایش تقاضا می‌شود. نتیجه هم تسریع افزایش قیمت خواهد بود.

با این حال نگرانی‌هایی وجود دارد که این اقدامات کافی نیست. پیش از سخنرانی، اسکایلار اولسن، اقتصاددان ارشد موسسه زیلو، خاطرنشان کرد که کمبود عرضه بدتر از آن چیزی است که کاخ سفید اعلام کرده است. او به رسانه CNBC گفت: «من فکر می‌کنم این طرح واقعاً می‌تواند بسیاری از خریداران را تشویق کند که به سمت جلو حرکت کنند. همچنین می‌تواند فروش را تحریک کند.»

وی در ادامه افزود: کسری ما بیشتر از این است. به همه آن خانواده‌هایی فکر کنید که با افراد غیر خویشاوندی زندگی می‌کنند. ‌آنها واقعاً نمی‌توانند در حال حاضر از خانه خارج شوند، بسیاری، شاید ۴ میلیون نفر این شرایط را دارند.

این هفته، وزارت خزانه‌داری دستورالعمل‌های خود را درباره بودجه‌های مصرف نشده دوران کووید به‌روزرسانی کرد. این بودجه‌ها برای پروژه‌های مسکن در سطح ایالتی و محلی در دسترس قرار داده شد.

منبع: بیزینس‌اینسایدر

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.