۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۱۶ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ دسته: مسکن
۰

وام های ۸۰ میلیونی که دولت برای کمک به بخش مسکن در نظر گرفته است، بدلیل اینکه پیش شرط های سختی برای قشر متوسط و ضعیف دارد هیچ کمکی به خانه دار شدن این قشر از جامعه نکرده است.

صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت بخش مسکن گفت: هنوز بخش مسکن از رکود خارج نشده است و ساخت‌وساز، خرید و فروش همچنان متوقف است و تسهیلات مسکن نیز در این کار ناموفق بوده است.

بدری همچنین در بیان تداوم رکود بخش مسکن در چند سال اخیر عامل اصلی را رکود اقتصادی عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش مسکن بیشترین نمود را در بحث اقتصاد دارد وقتی رکود اقتصادی اتفاق می‌افتد باعث راکد شدن بخش مسکن می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث توان خرید اقشار مختلف به خصوص اقشار متوسط به پایین، واقعاً توان بسیار پایین است. حمایت‌های تسهیلاتی و بانکی باید در حوزه مسکن اتفاق می‌افتاد و تسهیلات کم بهره یا سهل‌الوصول در اختیار این قشر قرار می‌گرفت که چند سال گذشته اتفاق نیفتاده است. همچنین دولت برنامه مدونی در حوزه مسکن نداشته است و مسکن اجتماعی که این دولت گفته بود نیز به فاز عملیاتی نرسید و روی برگه‌های کاغذ باقی ماند.

نماینده اردبیل در مورد ناتوانی تسهیلات ۸۰ میلیونی دولت در کمک به خروج از رکود مسکن نیز بیان داشت: بهره این وام‌ها زیاد بود و برای اینکه افراد بتوانند از وام‌های کم‌بهره استفاده کنند باید سپرده‌های یک‌ساله در بانک مسکن داشته باشند تا بتوانند از بهره ۹.۵ درصدی این وام‌های ۸۰ میلیونی استفاده کنند. که متأسفانه وقتی توان مالی و منابع خرید مسکن افراد کم باشد طبیعتاً مردم پولی ندارند که ببرند در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند تا بعداً بتوانند معادل آن را وام کم بهره دریافت کنند.

بدری با بیان اینکه همه طرح‌ها روی کاغذ بوده اضافه کرد: اگر چیزی هم پرداخت‌شده کم بوده است و سازنده‌ها هم از این طرح استقبال نکردند. چون اگر سازنده پولی داشت پروژه‌های خودش را تکمیل می‌کرد نه اینکه مبلغی را ببرد در بانک مسکن سپرده‌گذاری کند تا بعد از یک سال از تسهیلات استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران در خصوص وضعیت مسکن در آینده، گفت: احتمال خروج از رکود مسکن، وابسته به رئیس‌جمهور دوره بعدی و برنامه‌های او در حوزه مسکن دارد. باید ببینیم این افراد چه برنامه‌هایی دارند.

بدری در مورد کارهایی که مجلس برای خروج از رکود بخش مسکن اتخاذ کرده است، گفت: در برنامه ششم توسعه یک سری برنامه و اختیاراتی به دولت داده‌ شده است. همچنین برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ بهره بانکی تسهیلات که بانک‌ها به بخش مسکن می‌دهند یک سری مصوباتی بوده است. البته باید دولت یک برنامه مدون و عملیاتی داشته باشد

وی در پایان با اشاره به اینکه کمیسیون عمران، پیگیر این مسئله مسکن است، گفت: مجلس در این زمینه نشست‌های تخصصی داشته و خواهد داشت تا بتوانیم با همکاری سایر دستگاه‌ها یک برنامه عملیاتی برای تحرک مسکن داشته باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.