۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۶۶۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن
۰

محمدجواد خسروی‌پور رئیس نهاد راهبری و پایش طرح‌های جامع شهر تهران، راهبرد اصلی کنترل جمعیت و تامین مسکن شهر تهران را برنامه‌ریزی هماهنگ تهران و شهرهای اطراف، خصوصا کرج دانست و استفاده از تمام ظرفیت‌ها مثل ابزارهای مالیاتی چون مالیات بر خانه‌های خالی را برای تحقق این هدف ضروری دانست.

محمد‌جواد خسروی پور در گفتگو با مسیر اقتصاد کنترل تراکم جمعیتی شهر تهران در کنار تامین مسکن مردم را به عنوان یکی از مسائل عمده این شهر بیان کرد و افزود: یک اتفاقی که باید رقم بخورد این است که تهران و شهرهای اطرافش را با هم ببینیم. مثلاً نمی‌توان تهران را بدون کرج دید، بخشی از سرریز جمعیتی کرج به تهران می‌آید، خطوط مترو تهران به کرج هم سرویس می‌دهد و از ظرفیتی که دارد به کرج هم خدمات می‌دهد. خب این محدوده در واقع با کرج در هم تنیده شده است و با این دیدگاه می‌توان از جغرافیای وسیع‌تری برای حل مشکل مسکن بهره برد.

حالت مطلوب توسعه تهران با اتصال البرز

وی محدودیت گسترش تهران را یکی از مشکلات اصلی این شهر دانست و گفت: برای نمونه شهر تهران از شمال محدود به رشته کوه البرز و از جنوب هم به دشت ورامین محدود است. پس شرقی و غربی باید گسترش پیدا کند. البته لازم به ذکر است که اگر شرقی و غربی هم بخواهد گسترش پیدا کند، در اطراف تهران شهرستان‌هایی با فاصله کم از تهران ایجاد شده‌اند و طبق ضوابط محدوده و حریم که وزارت کشور دارد با هم تداخل پیدا می‌کنند و این خودش یک محدودیت است که باید بر طرف گردد.

خسروی پول ادامه داد: از آن طرف یک مشکل دیگر این است که ذخایر آبی برای انتقال به تهران عملاً وجود ندارد و یا کم است، همچنین شهرستان‌های اطراف را هم پوشش می‌دهد. بنظر این تعبیر درست است که باید تهران، کرج و شهرستان‌های اطراف آن همانطور که در سند آمایش است با هم دیده شود. مثال عرض می‌کنم، اگر سد کرج سیل بیاید و دچار مشکل ‌شود این مشکل فقط برای کرج نیست و خدمات رسانی به منطقه مرکزی تهران نیز دچار اشکال می‌شود.

استفاده از ابزارهای مالیاتی یکی دیگر از روش‌های تامین مسکن در تهران

وی افزود: ولی فکر می‌کنم در کنار این‌ها ظرفیت‌هایی در شهر هست که بتوان آن‌ها را استفاده کرد و با ایجاد آنها برخی از معضلات شهرهای بزرگ ازجمله تهران را تا حدودی حل کرد. اساساً هدف از ساختمان سازی‌ها در تهران انتفاع مردم است، زیرا هزینه تهیه خانه در تهران بالاست و این اتفاق باید به‌نحوی باشد که هزینه مسکن کاهش پیدا کند، به نظر می‌رسد طرح مجلس که مالیات بر عایدی بود یا مالیات بر درآمد حاصل از معاملات مسکن و… است می‌تواند اینجا کمک کند یا طرح‌هایی مثل مالیات به خانه‌های خالی که به عرضه مسکن کمک می‌کند که نیاز است به صورت کامل از آن‌ها استفاده کند.

انتهای پیام/مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.