۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۱۲۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ۲ طرح سیاستی برتر ارسالی به دبیرخانه این همایش در حضور رییس کل بانک مرکزی و رییس صندوق توسعه ملی ارائه شد و مورد تقدیر قرار گرفت. «انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور با تمرکز بر اصلاح الگوی واردات کالای اساسی» و «الزامات ارزی-حقوقی صادرات انرژی با تمرکز بر اصلاح سازکار صادرات گاز به عراق» دو طرح سیاستی برتر این همایش بود که به طور خلاصه ارائه شد.

به گزارش مسیر اقتصاد اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۳۰ بهمن ماه با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بانک مرکزی برگزار شد. در این همایش دو طرح سیاستی که از سوی کمیته داوران همایش به عنوان طرح‌های برتر شناخته شده بودند به طور خلاصه ارائه شدند.

الزامات ارزی-حقوقی صادرات انرژی با تمرکز بر اصلاح سازکار صادرات گاز به عراق

اولین طرح سیاستی در این همایش توسط سید حسن محفوظی، با موضوع «الزامات ارزی-حقوقی صادرات انرژی با تمرکز بر اصلاح سازکار صادرات گاز به عراق» ارائه شد. مسئله اصلی در این طرح سیاستی بررسی بلوکه‌شدن منابع مالی حاصل از صادرات گاز به کشور عراق توسط ایران و عدم بهره‌مندی ایران از درآمدهای ارزی و همچنین نیاز به پیگیری و أخذ مجوزهای مورد نیاز از نهادهای آمریکایی همچون وزارت خزانه‌داری آمریکا بود. این مسئله به طور جدی روابط راهبردی و بلندمدت بین دو کشور ایران و عراق را تحت تاثیر قرار داده است.

برای رفع این چالش موجود و متناسب با تناسب سیاست ارزی با سیاست تجاری کشور، در این طرح سیاستی مواردی پیشنهاد شده است که بسته مصارف ارزی برای منابع موجود در عراق با رعایت مواردی همچون «استفاده از منابع ارزی در عراق برای مصارف خدماتی در این کشور»، «واردات کالا از مبدأ عراق (کالای کشاورزی، صنعتی، نفت کوره و…)»، «استفاده از منابع ارزی در عراق برای سرمایه‌گذاری صادرات‌محور در این کشور»، «استفاده از منابع ارزی در عراق برای سرمایه‌گذاری صادرات‌محور در این کشور» و «ادامه واردات کالاهای غیرتحریمی (پیگیری مجوز)» طراحی شود.

همچنین در این طرح سیاستی تاکید شد که باید ر روش‌های دریافت منابع ارزی جدید از کشور عراق نیز تجدیدنظر شود و در این زمینه ملاحظاتی همچون «بازنگری حقوقی در سازکار دریافت وجوه حاصل از صادرات گاز»، «ارز پرداخت و محل پرداخت»، «نهایی‌شدن تعهدات خریدار»، «افزودن بند پیش‌پرداخت بهای گاز صادراتی»، «صادرات گاز به ازای واردات نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی از عراق» و «دریافت بخشی از عواید صادرات گاز (۱۰درصد) به ارز دینار برای مصارف در عراق (سرمایه‌گذاری، مصارف خدماتی و…)» در دستورکار قرار بگیرد.

انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور با تمرکز بر اصلاح الگوی واردات کالای اساسی

دومین طرح سیاستی از سوی محمد مهدی فامیل محمدی، با عنوان «انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور با تمرکز بر اصلاح الگوی واردات کالای اساسی» ارائه شد. دولت به دلیل فقدان بازوی بین‌المللی در واردات غذای اساسی، از تنظیم گری در این عرصه ناتوان شده و همین امر، عملیات پرداخت و لجستیک واردات غذای اساسی را پرهزینه، آسیب پذیر و بحران آفرین کرده است. برای رفع این مشکل در این طرح سیاستی با رویکرد انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور پیشنهاد شده است که مصارف ارزی واردات غذای اساسی به محل تولید منابع منتقل شود یا منابع تولید ارز به محل مصارف آن منتقل گردد. اقداماتی همچون واردات بخشی از غذای اساسی در قالب نیاز کشور چین به غلات و دانه های روغنی و با عاملیت این کشور، تهاتر وجوه حاصل از صادرات نفت با غلات و دانه های روغنی و همچنین انتقال بازارهای صادراتی اوره به آمریکای جنوبی و اقدام به خرید مستقیم غلات از این کشورها، روش‌هایی است که در طرح سیاستی برای تحقق هدف مذکور پیشنهاد شده است.

دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع حکمرانی ارزی

گفتنی است همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با هدف «بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور» هر سال در یک بازه ۴ تا ۶ ماهه توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود. در جریان این رویداد مستمر، ابعاد یک «موضوع راهبردی» در چارچوب «مقاوم سازی اقتصاد» بین مسئولین، خبرگان و سیاست‌پژوهان به مباحثه گذاشته می شود و جمع بندی های انجام شده در قالب راهبردها، سیاست ها، قوانین و قواعد اجرایی، در دستورکار اندیشکده برای ترویج و پیگیری تا حصول نتیجه قرار می گیرد.

در سال جاری، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بازه آبان تا اسفند برگزار شد. افتتاحیه این رویداد آبان ماه با حضور و سخنرانی اعضای کمیته علمی همایش برگزار گردید و طی آن، مهمترین مسائل مدنظر در جریان این رویداد مورد بحث قرار گرفت. پس از آن، ۸ نشست تخصصی در مهمترین موضوعات مرتبط با حوزه ارز، با حضور بیش از ۵۰ نفر از مسئولین و خبرگان حوزه ارزی کشور در سازمان‌ها و نهادهای مربوطه برگزار و محتوای آن در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین در جریان همایش و پس از فراخوان، ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل نظام ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداخته و در معرض قضاوت ۱۶ داور از خبرگان و مسئولین ارزی کشور قرار گرفت.

اختتامیه این همایش امروز ۳۰ بهمن با حضور و سخنرانی دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی و دکتر غضنفری رئیس کل صندوق توسعه ملی در حال برگزاری است. سند راهبردهای حکمرانی ارزی کشور نیز به عنوان خروجی اولیه این همایش توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ارائه گردید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.