۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۳۲۵۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی
۰

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت احداث پالایشگاه در کشور به‌منظور ممانعت از خام فروشی نفت، گفت: در سال‌های گذشته با وجود تعریف طرح‌های مختلف پالایشی، پالایشگاهی با خوراک نفت خام در کشور احداث نشده که نبود الگوی تأمین مالی و تدابیر سرمایه‌گذاری، بالا بودن هزینه‌های احداث پالایشگاه‌ها و عدم دسترسی به لایسنس و تجهیزات، از جمله دلایل آن است.

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر ضرورت احداث پالایشگاه در کشور گفت: پالایشگاه‌ها گلوگاه حیاتی در تکمیل زنجیره ارزش نفت خام و ایجاد ارزش‌افزوده بیش‌تر برای کشورها به شمار می‌آیند و اهمیت بالایی در توسعه صنایع دارند. از طرفی هم صنعت نفت و گاز نقش مهمی در اقتصاد ما و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد که این مهم در بند‌های ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است.

وی ادامه داد: موضوع احداث پالایشگاه و ارتقاء سطح تولید و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاهی با اجرای طرح‌های ارتقاء کمی و کیفی فرآورده‌های پالایشگاه‌های موجود در کشور باید به‌عنوان یک پاسخ هوشمندانه در مقابل تحریم‌ها لحاظ شود. بنابراین جهت تحقق مواردی همچون؛ ممانعت از خام فروشی نفت، ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، تبدیل ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در رقابت‌های جهانی، اشتغال‌زایی، توسعه بیش‌تر شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه نفت و گاز، کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی، ارتقای تولید و تأمین مواد اولیه در صنایع مختلف، ارزآوری، توسعه بازارهای هدف فرآورده‌های نفتی و توسعه صادرات به کشورهای همسایه با توجه به نیاز این کشورها به فرآورده‌های نفتی، مسلماً احداث پالایشگاه و افزایش ظرفیت پالایشی یک راهبرد کاملاً راهبردی و ضروری محسوب می‌شود.

نبود الگوی تأمین مالی مانعی برای احداث پالایشگاه در کشور

ورناصری با اشاره به مسائل صنعت پالایش کشور گفت: با توجه به اهمیت ضرورت احداث پالایشگاه به‌منظور کاهش خام فروشی، مقاوم سازی اقتصاد و بی اثرسازی تحریم‌ها در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور تعریف شد اما متأسفانه این طرح‌ها به دلایل متعددی از جمله نبود الگوی تأمین مالی و تدابیر سرمایه‌گذاری، فقدان متولی واحد برای طرح‌های ارتقاء کمی و کیفی فرآورده‌های پالایشگاهی، عدم دسترسی به لایسنس و تجهیزات جدید و تعلل پالایشگاه‌ها برای پیشبرد طرح‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. همچنین علاوه بر مسائل فوق می‌توان مشکلات تحریم‌های خارجی و موانع حضور بخش خصوصی در صنعت پالایش را هم افزود.

پالایشگاه‌های مقیاس کوچک باید به سمت تولید فرآورده‌های سبک حرکت کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در میان مسائل اشاره شده نبود الگوی تأمین مالی، بالا بودن هزینه‌های احداث پالایشگاه‌های با ظرفیت‌های متوسط و به بالا و نرخ بازدهی داخلی پایین پالایشگاه‌ها به واسطه اختصاص بیش‌تر سبد محصولات تولیدی به فرآورده‌های سنگین و نیمه سنگین از مهم‌ترین مسائل تلقی شده و به همین علت در سال‌های اخیر در توسعه پالایشگاه‌های بزرگ نفت خام به‌صورت مطلوب پیش نرفته‌ایم. اما یکی از راهکار‌ها به‌منظور کاهش هزینه‌های احداث پالایشگاه، کاهش ظرفیت پالایشگاه‌ها و احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک در کشور در راستای تکمیل زنجیره ارزش نفت خام است.

ورناصری در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مسائل پالایشگاه‌های مقیاس کوچک فعلی پایین بودن ضریب پیچیدگی  و ساختار ساده این واحدها و در نتیجه تولید فرآورده‌های سنگین و نیمه سنگین است. اما این مسئله با استفاده از فرآیندهای تبدیلی و الزام پالایشگاه‌های مقیاس کوچک به استفاده از واحد‌های تبدیلی به‌منظور تولید فرآورده‌هایی همچون بنزین و گازوئیل، ایجاد ارزش‌افزوده و پرهیز از خام فروشی قابل حل است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.