۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۰۸۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ دسته: تولید
۰

سهراب دل انگیزان استاد اقتصاد دانشگاه رازی، دانش بنیان شدن صنایع و تقویت جایگاه تحقیق و توسعه را یک ضرورت برای اقتصاد ایران دانست و افزود: گسترش پژوهش و حرکت به سمت «بومی سازی» در صنایع بزرگ، ضمن ایجاد بازار برای فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان، به بهبود بهره‌وری و افزایش رشد اقتصادی کمک می‌کند.

دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور به دلیل صرفه‌جویی ارزی، ایجاد فرصت‌های صادراتی، افزایش بهره‌وری و کمک به رشد اقتصادی، مورد تایید کارشناسان و مسئولین قرار دارد و سازِکارهایی همچون «تولید بار اول» با هدف بومی‌سازی اقلام و تجهیزات راهبردی نیز با همین هدف در دستورکار قرار گرفته است. در این راستا سهراب دل انگیزان، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه رازی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ما باید به سمت استفاده از توان نخبگانی کشور برویم و این امر برایمان مزیت‌های زیادی دارد. نیاز است بسیار بیشتر از چیزی که الان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است، سرمایه‌گذاری کنیم. لازم است به حفظ افراد توانمند و متخصص که قابلیت پیشبرد اقتصاد دانش بنیان را دارند، بپردازیم و از توان آنها بهره ببریم. قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه می‌توانند مفید باشند.

«بومی‌سازی» در صنایع بزرگ بسترساز دانش‌بنیان اقتصاد کشور

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه رازی تاکید کرد: موفقیت کشور در گروی استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور است. در کنار حمایت‌هایی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه که از دانش بنیان‌ها داریم، باید ظرفیت‌های فساد و سوء استفاده را از بین ببریم. با استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی و تسهیل‌گیری فضای فعالیت نخبگان و متخصصان توانستیم به صدور کاتالیست‌ها بپردازیم و بسیاری از قطعات و آلیاژها را خودمان تولید کنیم. در کنار این پیشرفت‌ها همواره افراد سودجویی وجود دارند که می‌خواهند از فضای دانش بنیانی کشور به نفع خودشان استفاده کنند. ضمن استفاده حداکثری از توان متخصصان داخلی باید بستر فساد را از بین ببریم. توسعه اقتصاد دانش بنیان در کنار استفاده از مدیران توانمند و متخصصان کاربلد باید به یک الگو در کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: دانش بنیان شدن صنایع و تقویت جایگاه تحقیق و توسعه در کارخانجات و واحدهای تولیدی کشور یک ضرورت است. باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشیم و از طریق به کار گرفتن مدیران آگاه و کاربلد این موضوع را پیش ببریم. این نکته مهم است تا جائیکه می توانیم کمک کنیم، تحقیق و توسعه جایگاهش را در صنایع پیدا کند و به یک امر ضروری تبدیل شود. در پیش گرفتن این روند است که می‌تواند ما را به نتایج مورد نظر برساند. گسترش پژوهش و همچنین بومی‌سازی در صنایع قطعا می‌تواند بازارسازی ‌برای دانش‌بنیان‌ها باشد و به دانش بنیان شدن صنایع کمک کند تا به رشد مناسب بهره‌وری و توسعه اقتصادی برسیم.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.